responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 1  صفحه : 79

لازم دارد اقرار بوجود صانع و توحيد او را و اقرار بهر دو بتنهائى موجب نجات نيست تا اقرار به امامت بآنها ضم نشود و اقرار بامامت امير المؤمنين عليه السّلام و ولايت او و متابعت وى لازم دارد اقرار بشهادتين را و اقرار بساير ائمه و اقرار بمعاد و ساير ضروريات دين را زيرا كه او مكمل ايمان عالميان است و ببنيان او همه اجزاء ايمان بر خلق ظاهر گرديده از اين جهت ولايت آن حضرت موجب نجات و رفع درجات و خلاص از عقوباتست.

(يازدهم) لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‌ وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌

يعنى نيست نيكى به آنكه برويد خانه‌ها را و داخل آنها شويد از پشت آنها و ليكن نيكوكار كسيست كه پرهيزكارى نمايد و داخل شويد خانه‌ها را از درهاى آنها و بپرهيزيد از خدا و عذاب او شايد درستكار گرديد محققان و مفسران گفته‌اند كه مراد آنست كه امور دنيا و عقبى را از راهش بايد طلب كرد و علم و حكمت را از معدنش بايد اخذ نمود و راه علم و درگاه آن ائمه (ع) اند چنانچه از حضرت باقر عليه السّلام منقولست كه آل محمد ابواب علم خدايند و وسيله اويند و دعوت كنندگان و كشندگانند بسوى بهشت و دلالت‌كنندگانند بر راه بهشت تا روز قيامت و مؤيد اين معنى است آنكه در جامع الاصول ترمدى از صحيح مسلم روايت كرده كه رسول خدا فرمود انا مدينة العلم و على بابها و در مشكاة از ترمدى روايت كرده كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود انا دار الحكمة و على بابها و در استيعاب روايت كرده‌اند انا مدينة العلم و على بابها من اراد العلم فليأتها من بابه در مناقب خوارزمى مثل اين روايت كرده و مضمون همه آنست كه منم شهر علم و حكمت و على درگاه آنست پس هر كه علم خواهد بايد بسوى آن درگاه بيايد و اين حديث از متواتراتست و شك در اين راهى بغير تعصب و شقاوت ندارد و بمقتضاى آيه كريمه بايد براى طلب علم و آنچه موقوف بر علم است بسوى آن حضرت بيايند و عمده احتياج به امام از جهت تحصيل علم و معرفت است به امرى چند از قضايا و احكام كه اجراى آن‌ها موقوف بر علم است پس معلوم شد كه با وجود بودن آن حضرت در ميان قومى امامت ديگران عين خطا است و بدان كه اين حديث يك دليل است از دلايل اعلم بودن آن حضرت و اعلميت آن سرور از آفتاب روشن‌تر است ابن عبد البر كه از افاخم علماى مخالفين است در كتاب استيعاب گفته است كه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در حق صحابه گفت اقضاهم على بن ابى طالب عليه السّلام يعنى داناترين صحابه بعلم قضا و حكم در ميان مردم آن حضرت است و كسى تا در جميع علوم ماهر نباشد مهارت در اين امر نمييابد ايضا از ابن عباس روايت كرده است كه عمر گفت اعلم ما بقضا على عليه السّلام است و گفته است كه از

نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 1  صفحه : 79
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست