نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 1 صفحه : 79
لازم دارد اقرار بوجود صانع و توحيد او را و اقرار
بهر دو بتنهائى موجب نجات نيست تا اقرار به امامت بآنها ضم نشود و اقرار بامامت امير
المؤمنين عليه السّلام و ولايت او و متابعت وى لازم دارد اقرار بشهادتين را و اقرار
بساير ائمه و اقرار بمعاد و ساير ضروريات دين را زيرا كه او مكمل ايمان عالميان است
و ببنيان او همه اجزاء ايمان بر خلق ظاهر گرديده از اين جهت ولايت آن حضرت موجب نجات
و رفع درجات و خلاص از عقوباتست.
يعنى نيست نيكى به آنكه برويد خانهها را و داخل
آنها شويد از پشت آنها و ليكن نيكوكار كسيست كه پرهيزكارى نمايد و داخل شويد خانهها
را از درهاى آنها و بپرهيزيد از خدا و عذاب او شايد درستكار گرديد محققان و مفسران
گفتهاند كه مراد آنست كه امور دنيا و عقبى را از راهش بايد طلب كرد و علم و حكمت را
از معدنش بايد اخذ نمود و راه علم و درگاه آن ائمه (ع) اند چنانچه از حضرت باقر عليه
السّلام منقولست كه آل محمد ابواب علم خدايند و وسيله اويند و دعوت كنندگان و كشندگانند
بسوى بهشت و دلالتكنندگانند بر راه بهشت تا روز قيامت و مؤيد اين معنى است آنكه در
جامع الاصول ترمدى از صحيح مسلم روايت كرده كه رسول خدا فرمود انا مدينة العلم و على
بابها و در مشكاة از ترمدى روايت كرده كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود
انا دار الحكمة و على بابها و در استيعاب روايت كردهاند انا مدينة العلم و على بابها
من اراد العلم فليأتها من بابه در مناقب خوارزمى مثل اين روايت كرده و مضمون همه آنست
كه منم شهر علم و حكمت و على درگاه آنست پس هر كه علم خواهد بايد بسوى آن درگاه بيايد
و اين حديث از متواتراتست و شك در اين راهى بغير تعصب و شقاوت ندارد و بمقتضاى آيه
كريمه بايد براى طلب علم و آنچه موقوف بر علم است بسوى آن حضرت بيايند و عمده احتياج
به امام از جهت تحصيل علم و معرفت است به امرى چند از قضايا و احكام كه اجراى آنها
موقوف بر علم است پس معلوم شد كه با وجود بودن آن حضرت در ميان قومى امامت ديگران عين
خطا است و بدان كه اين حديث يك دليل است از دلايل اعلم بودن آن حضرت و اعلميت آن سرور
از آفتاب روشنتر است ابن عبد البر كه از افاخم علماى مخالفين است در كتاب استيعاب
گفته است كه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در حق صحابه گفت اقضاهم على بن
ابى طالب عليه السّلام يعنى داناترين صحابه بعلم قضا و حكم در ميان مردم آن حضرت است
و كسى تا در جميع علوم ماهر نباشد مهارت در اين امر نمييابد ايضا از ابن عباس روايت
كرده است كه عمر گفت اعلم ما بقضا على عليه السّلام است و گفته است كه از
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 1 صفحه : 79