نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 1 صفحه : 59
حضرت شريكند.
مؤلف گويد كه ثعلبى در تفسيرش از
مجاهد از ابن عباس روايت كرده است كه حضرت امير المؤمنين عليه السّلام چهار درهم داشت
و مالك چيزى نبود بغير آن پس يك درهم آن را پنهان و يك درهم آن را علانيه و يك درهم
روز و يك درهم را شب تصدق كرد پس اين آيه در شأن او نازل شد الَّذِينَ يُنْفِقُونَ
أَمْوالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِيَةً تا آخر آيه كه در كلام
شيخ مفيد گذشت و از زيد بن رويان روايت كرده است كه در شأن هيچكس آيات قرآن آن قدر
نازل نشده كه در شأن على عليه السّلام نازل شد.
(سيم) [تفسير آيات صدق و صديق بآن حضرت عليه
السلام]
در احاديث بسيار از طريق مؤلف و مخالف تفسير آيات
صدق و صديق بآن حضرت شده است چنانچه ابن مردويه و حافظ ابو نعيم در حليه و سيوطى در
در منثور و ديگران از ابن عباس و مجاهد روايت كردهاند در تفسير قول حقتعالى وَ الَّذِي
جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ يعنى آن كسى
كه راستى را آورد و تصديق بآن كرد ايشانند پرهيزكاران گفتهاند آن كسى كه صدق را آورد
حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم است و آنكه تصديق بآن كرد على بن أبي طالب
عليه السّلام است و بنابراين موصول در او صدق مقرر است و كوفيان از اهل عربيت تجويز
حذف موصول كردهاند و باز حقتعالى فرموده است وَ الَّذِينَ آمَنُوا
بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ
لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ احمد بن حنبل و جمع ديگر از ابن عباس روايت كردهاند
كه اين آيه در شأن امير المؤمنين عليه السّلام نازل شده است كه ايمان آوردند بخدا و
رسولان و ايشانند بسيار راستگويان و تصديق كنندگان و گواهان پيغمبران بر آنكه ايشان
تبليغ رسالت كردهاند از براى ايشانست مزد ايشان بر تصديق حضرت رسول صلّى اللَّه عليه
و آله و سلّم و نور ايشان بر صراط و باز حقتعالى فرموده است وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ
وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ
وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً يعنى آنكه اطاعت
كنند خدا و رسول را پس ايشان در روز قيامت با آنهايند كه خدا انعام كرده است بر ايشان
از پيغمبران و صديقان و شهيدان و صالحان و نيكو رفيقانند ايشان پس معلوم شد كه صديقان
بعد از پيغمبران درجه ايشان از شهيدان و صالحان بلندتر است و اين مصداق امامت و وصايت
است و خاصه و عامه بطرق متواتره روايت كردهاند كه على بن أبي طالب عليه السّلام صديق
اين امت است و فخر رازى و ثعلبى و احمد بن حنبل در مسند و ابن شيرويه در فردوس و ابن
مغازلى و ديگران از حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم روايت كردهاند كه صديقان
سه نفرند حبيب نجار كه مؤمن آل يس است و
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 1 صفحه : 59