responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 1  صفحه : 329

ابن علا و از نيشابور محمد بن شاذان اينها همه وكلاء بوده‌اند و از غير وكلاء ابو القاسم بن ابى حابس و ابو عبد اللّه كندى و ابو عبد اللّه جنيدى و هارون قراز و نيلى و ابو القاسم بن دبيس و ابو عبد اللّه بن فروخ و مسرور طباخ آزاد كرده امام على نقى عليه السّلام و احمد بن حسن و برادرش محمد و اسحاق كاتب از بنى نوبخت و صاحب پوستينها و صاحب سره سر بمهر و از همدان محمد كشمرد و جعفر بن حمدان و محمد بن حمدان و محمد بن هارون بن عمران و از دينور حسن بن هارون و احمد پسر برادر او و ابو الحسن و از اصفهان ابن بادشاله و از صيمره زيدان و از قم حسن بن نضر و محمد بن محمد و على بن محمد بن اسحاق و پدرش و حسن بن يعقوب و از اهل رى قاسم بن موسى و پسر او و ابو محمد بن ابن هارون و صاحب سنگريزه و على بن محمد و محمد بن محمد كلينى و ابو جعفر رفوگر و از قزوين مرداس و على بن احمد و از قايس دو مرد و از شهر زور پسر خالويه و از فارس مجروح و از مرو صاحب هزار دينار و صاحب مال و رقعه سفيد و ابو ثابت و از نيشابور محمد بن شعيب بن صالح و از يمن فضل بن يزيد و حسن پسر او و جعفرى و ابن الاعجمى و شمشاطى و از مصر صاحب مولودين و صاحب مال بمكه و ابو رجا و از نصيبين محمد بن وخبا و از اهواز حضينى و آنچه در كتب معجزات مذكوراند زياده از هفتاد نفر ميشوند و خبرى را كه در اين عدد از جماعت مختلف نقل مى‌كنند البته متواتر بالمعنى ميشود و شيخ ابن بابويه بسند معتبر از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده است كه قائم ما را غيبتى خواهد بود كه غيبت او بطول خواهد انجاميد گفتم چرا يا بن رسول اللّه فرمود حقتعالى البته سنتهاى پيغمبران را در غيبتهاى ايشان در اين امت جارى خواهد كرد و ناچار است كه حضرت استيفاء كند جميع مدتهاى غيبتهاى همه را حقتعالى ميفرمايد لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ‌ يعنى مرتكب خواهيد شد سنت‌هاى پيشينيان را مطابق آنچه واقع شده است و ايضا از عبد اللّه بن الفضل روايت كرده است كه حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام فرمود كه البته صاحب اين امر را غيبتى خواهد بود كه هر سست ايمانى شك كند گفتم چرا حضرت فرمود كه ما را رخصت نداده‌اند كه علتش را بيان كنيم گفتم چه حكمت در غيبت آن حضرت خواهد بود فرمود همان حكمت كه در غيبت پيغمبران سابق و اوصياى ايشان بوده و است و آن حكمت معلوم نميشود مگر بعد از ظهور آن حضرت چنانچه حضرت خضر بيان نكرد حكمت سوراخ كردن كشتى و كشتن پسر و برپا داشتن ديوار را مگر وقت جدا شدن از يكديگر اى پسر فضل اين امريست از امور غريبه خدا و سرى است از اسرار خدا و غيبى است از غيوب خدا و چون دانستيم كه خداوند عالميان حكيم است بايد تصديق كنيم بآنكه افعال او همه منوط بحكمت است هر چند وجهش بر ما معلوم نباشد و كلينى روايت كرده است كه اسحاق بن يعقوب عريضه‌اى نوشت بخدمت حضرت صاحب‌

نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 1  صفحه : 329
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست