نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 1 صفحه : 21
شد اما پدر ساير پيغمبران اگر چه از كلام بعضى
ظاهر ميشود كه بايد مسلمان باشند اما نزد بنده ثابت نيست و دليل عقلى و نقلى بر آن
قائم نشده و بعضى از اخبار كه در باب احوال حضرت خضر و غير او وارد شده است دلالت بر
خلافش دارد و توقف در اين باب اولى است.
مقصد چهارم آنكه علماى اماميه اتفاق كردهاند
بر آنكه انبياء و ائمه عليهم السلام افضلند از جميع ملائكه
و بر اين مضمون احاديث بسيار است و ادله عقليه
نيز بسيار گفتهاند و ميان مخالفان خلاف بسيار در اين مسأله هست و عدد انبياء (ع) ثابت
نيست و مشهور صد و بيست و چهار هزار پيغمبر است بايد مجملا اعتقاد كرد كه جميع انبياء
و اوصياء ايشان برحقند و آنچه در قرآن مجيد واقع شده است و نبوت ايشان ضرورى دين اسلام
شده مانند آدم و شيث و ادريس و نوح و هود و صالح و شعيب و ابراهيم و لوط و موسى و عيسى
و اسماعيل و اسحاق و يوسف و داود و سليمان و ايوب و يونس و الياس (ع) اقرار به نبوت
و حقيقت ايشان واجبست و هر كه انكار يكى از ايشان كند كافر است و تفاوت در مراتب فضل
ايشان بسيار است و افضل از همه پنج نفرند و نوح عليه السّلام و ابراهيم عليه السّلام
و عيسى عليه السّلام و موسى عليه السّلام و محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و ايشان
را اولو العزم مىنامند و شريعت ايشان ناسخ شريعت پيش است و افضل از همه حضرت رسالت
است و بعد از آن حضرت ابراهيم عليه السّلام از ساير انبياء افضل است و فرق ميانه نبى
و رسول بوجوه مختلفه ذكر كردهاند كه رسول آنست كه ملك در بيدارى باو نازل شود و نبى
شامل آنست كه در خواب بر او نازل شود و بعضى گفتهاند كه رسول آنست كه مبعوث شود بر
جماعتى و نبى شامل آن هست كه بر كسى مبعوث نباشد و بعضى گفتهاند رسول آنست كه كتابى
يا شريعتى داشته باشد و نبى شامل آن هست كه حافظ شريعت ديگرى باشد و در احاديث معتبره
وارد شده است كه پيغمبران چهار قسمند پيغمبرى بود كه بر خود مبعوث شده است و بر ديگرى
مبعوث نبوده و پيغمبرى بوده است كه در خواب ميديده و صداى ملك را مىشنيده و در بيدارى
ملك را نميديده و مبعوث بر احدى نبوده است و بر او امامى بوده است يعنى تابع پيغمبر
ديگرى بوده است مثل لوط كه تابع ابراهيم عليه السّلام بود و پيغمبرى بوده كه در خواب
ميديده و صدا مىشنيده و ملك را ميديده است و بر گروهى مبعوث بوده است اما تابع پيغمبر
ديگر بوده است مثل يونس عليه السّلام آنكه در خواب به بيند و صدا بشنود و ملك را در
بيدارى نه بيند و خود صاحب شريعت باشد او امام است و در احاديث معتبره وارد شده است
كه نبى آنست كه در خواب مىبيند و صداى ملك را مىشنود اما ملك را نمىبيند و رسول
آنست كه صدا را ميشنود و در خواب ملك را مىبيند و
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 1 صفحه : 21