نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 1 صفحه : 115
ضم شود با آن آنچه جارى شده است عادت پيغمبران
و پادشاهان و امراء بر آنكه نزديك وفات خود خليفه تعيين ميكردند و در اكثر اخبار مذكور
است كه نزديك شده است كه من از ميان شما بروم بآن قراين ديگر كه سابقا مذكور شد.
وجه هفتم آنست كه از نظم و نثر
آن جماعتى كه در آن مجمع حاضر بودند ظاهر مىشود كه همه معنى خلافت را فهميدهاند از
اين كلام مانند حسان بن ثابت كه در كتب سير و غير آن مذكور است كه از حضرت رسول صلّى
اللَّه عليه و آله و سلّم مرخص شد و در اين باب قصيده گفت و حضرت او را تحسين كرد و
ساير شعراء و صحابه و تابعين مثل حارث بن نعمان فهرى كه اين معنى را فهميده بود و حضرت
تصديق او كرد چنانكه گذشت و امثال اين بسيار است و اين اقوى دلايل است بر آنكه مراد
آن حضرت اين بوده و عجب دارم از بىشرمى علماء مخالفين كه در مقامات ديگر بنقل يك راوى
يا دو راوى اكتفا مىنمايند و باندك اشاره و ايماء در كلام پر مطالب عظيمه استدلال
ميكنند و چون بمسئله امامت ميرسند قناع حيا را از سر ميكشند و در حصار منع ميگريزند
عصمنا اللَّه و اياهم من العصبية و العناد و هدينا الى سبيل الرشاد.
فصل دويم در حديث منزلت است
و آن از طرق عامه و خاصه متواتر است و ما به الاشتراك
همه آنست كه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در مواطن بسيار به حضرت امير
عليه السّلام فرمود كه انت منى بمنزلة هارون من موسى و در اكثر روايات اين تتمه را
دارد الا انه لا نبى بعدى يعنى تو از من بمنزله هارونى از موسى مگر آنكه پيغمبرى نيست
بعد از من و ما در اين مقام اكتفا مينمائيم بچند حديث كه در صحاح ايشان مذكور و موجود
است چنانكه صاحب جامع الاصول از صحيح بخارى و صحيح ترمدى روايت كرده است از سعد بن
ابى وقاص كه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در غزوه تبوك على عليه السّلام
را در مدينه گذاشت على عليه السّلام گفت يا رسول اللَّه مرا در ميان زنان و اطفال ميگذارى
حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود آيا راضى نيستى كه از من بمنزله هارون
باشى از موسى و در روايت ترمدى گفت غير آنكه نيست پيغمبرى بعد از من و در صحيح مسلم
باز روايت كرده است مجموع اين روايت را و از ابن مسيب روايت كرده است كه روايت اين
حديث از سعد بمن رسيد خواستم كه مشافهة اين حديث را از سعد بشنوم رفتم بنزد سعد و گفتم
تو اين حديث را از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله شنيدى پس انگشتهاى خود را در گوشهاى
خود گذاشت و گفت بلى اگر نشنيده باشم هر دو گوش من كر شود و ايضا در جامع الاصول از
صحيح ترمدى روايت كرده است از جابر انصارى مجموع اين حديث را و ايضا از حديث صحيح مسلم
و حديث ترمدى روايت كرده است كه معاوية بن ابى سفيان سعد بن ابى-
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 1 صفحه : 115