نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 573
همینطور
فی قوله تعالی: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ
أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»، [1] روایاتی را نقل فرموده، از جمله: الف-
در کتاب کافی، محمّد بن یعقوب، با اسنادش تا زراره، و او از ابی جعفر،
امام باقر علیه السّلام، روایت کند که آن بزرگوار فرمود: «الحیاة و الموت
خلقان من خلق اللّه، فاذا جاء الموت، فدخل فی الانسان؛ لم یدخل فی شیء الا
و خرجت منه الحیاة.»؛ یعنی زندگی و مرگ دو مخلوقاند که خدای متعال آن دو
را خلق نمود، پس هنگامی که مرگ فرارسد، در انسان داخل گردد؛ در چیزی داخل
نشده، بهجز اینکه زندگی از او خارج گردیده است. [2] ب- علی بن ابراهیم در تفسیر خود، درباره «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ»، فرمود: اندازهبندی نمود آن دو را، و آن بدین معناست که اندازهبندی کرد زندگی را، پس از آن، اندازهبندی کرد مرگ را. [3] ج-
در اعتقاد امامیّه از صدوق رحمه اللّه نقل است که به علی بن حسین، امام
سجاد، زین العابدین علیه السّلام، گفته شد: مرگ چیست؟ آن بزرگوار فرمود:
«الموت للمؤمن کنزع ثیاب وسخة قملة، و فک قیود و اغلال ثقیله، و الاستبدال
بافخر الثیاب و اطیبها روایح، و اوطأ المراکب و آنس المنازل، و للکفار کخلع
ثیاب فاخرة و النقل عن منازل أنسیة، و الاستبدال باوسخ الثیاب و أخشنها، و
اوحش المنازل و اعظم العذاب.»؛ یعنی مرگ برای مؤمن، مثل آن، مثل بیرون
آوردن جامه چرکین شپشدار، جدا نمودن بندها و زنجیرهای محکم و مبدّل نمودن
آن به لباسهای فاخر و پاک و پاکیزه با بوهای خوش است، و برای کافر، مانند
درآوردن لباس فاخر و انتقال از منزلهای مأنوس، و تبدیل نمودن آن به جامه
چرکین و خشن، و به موحشترین منازل، و بزرگترین عذاب است. [4] د- به
محمّد بن علی، امام باقر علیه السّلام، گفته شد، مرگ چیست؟ آن بزرگوار
فرمود: «هو النوم الذی یاتیکم فی کل لیلة، الا انه طویل مدته؛ لا ینتبه منه
الی یوم القیامة.»؛ یعنی آن خوابی است [1]. ملک/ 2. [2]. نور الثقلین، ج 5، ص 379، حدیث 7- برهان، ص 1132. [3]. نور الثقلین، ج 5، ص 379، حدیث 8. [4]. نور الثقلین، ج 5، ص 380، حدیث 10.
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 573