نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 39
خاتمه: اعجاز قرآن و بهرهگیریهای تربیتی الف- اعجاز قرآن
در سوره انفطار، در آیات: «إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِی نَعِیمٍ» و «وَ
إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِی جَحِیمٍ»، ملاحظه میکنیم ابرار در مقابل فجّار
قرار دارند. پیشتر در بررسی آیات سوره انسان، دانستیم که مطلوب ابرار در
اعمال و انجام طاعات و عبادات، وجه اللّه است، در حالی که فجّار نه تنها
مطلوبشان وجه اللّه نبوده، بلکه در نقطه مقابل ابرار، فرار از سخن حق و
نافرمانی از طاعت او و شرک و بتپرستی را آیین خود قرار دادهاند. در وصف
آنان در سوره نوح چنین میخوانیم: نوح گفت: پروردگارا! من قوم خود را شب و
روز (به پرستش تو و به تقوا و طاعت) دعوت نمودم: «قالَ رَبِّ إِنِّی
دَعَوْتُ قَوْمِی لَیْلًا وَ نَهاراً.» [1] امّا دعوت من، چیزی بر آنان نیفزود جز آنکه (آنان از دعوت به سوی حق) فرار کردند: «فَلَمْ یَزِدْهُمْ دُعائِی إِلَّا فِراراً.» [2] و
هر موقع، آنان را (به پرستش تو و به تقوا و طاعت) دعوت نمودم تا برای آنها
مغفرت و آمرزش قرار دهی، آنان (در پاسخ به این دعوت) انگشتانشان را در
گوشهایشان قرار داده و جامههای خویش را بر (سر و صورت) خود پیچیدند (تا
سخن حق را نشنوند). آنان (بر نشنیدن سخن حق) پافشاری داشته، و با نوعی کبر و
خود بزرگبینی (که همراه با مخالفت حق و نشنیدن سخن اوست)، تکبّر
میورزند: «وَ إِنِّی کُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا
أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِیابَهُمْ وَ أَصَرُّوا وَ
اسْتَکْبَرُوا اسْتِکْباراً.» [3] بعد هم آشکارا و سپس هم علنی و هم
پنهانی، آنان را (به پرستش تو و به تقوا و طاعت) دعوت نمودم: «ثُمَّ إِنِّی
دَعَوْتُهُمْ جِهاراً. ثُمَّ إِنِّی أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَ أَسْرَرْتُ
لَهُمْ إِسْراراً.» [4] نوح (که برای هدایت قوم خود در طیّ مدت نهصد و پنجاه سال با روشهای