responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبد‌النبی    جلد : 1  صفحه : 383

(ت ف و ی ض)، لکل حرف منها حکم، فمن أتی باحکامه، فقداتی به،" التاء"، من ترکه التدبیر فی الدنیا، و" الفاء"، من فناء کل همّة غیر اللّه تعالی، و" الواو" من وفاء العهد و تصدیق الوعد، و" الیاء" الیأس من نفسک و الیقین من ربک، و" الضاد"، من الضمیر الصافی للّه و الضرورة الیه، و المفوض لا یصبح الا سالما من جمیع الافات و لا یمسی الا معافا بدینه.»؛ یعنی امام صادق علیه السّلام فرموده:
کسی که امرش را به خدای تعالی واگذار کند، در آسایش دایمی به سر می‌برد، و زندگی او همیشه خوش و فراخ و وسیع است، و کسی که حقیقتا واگذارنده امر به خدا باشد، هر عزم و اراده‌ای را به‌جز خدای تعالی در حکم عدم می‌داند؛ همچنان که امیر المؤمنین، علی علیه السّلام، فرمود: به آنچه خدای تعالی قسمت من نموده است، راضی هستم؛ کارم را به آفریدگار واگذار کرده‌ام، همان‌طور که خدای تعالی در آنچه بر من گذشته، به نیکوترین وجه گذارنده، و در ما بقی نیز این‌چنین نیکو خواهد گذراند. خدای عزّ و جلّ درباره مؤمن آل فرعون فرمود: «وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ. فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ»، و کلمه تفویض پنج حرف دارد: (ت ف و ی ض)، و برای هر حرفی از آن، حکمی است. پس کسی که احکام آن را به جا آورد، به آن دست یافته است. «تاء»، حکم ترک تدبیر، در کار دنیاست، و «فاء»، حکم فنا و عدم دانستن همه چیز است به‌جز خدای تعالی، و «واو»، حکم وفا به عهد است، و صداقت و درستی در وعده، و «یاء»، حکم یأس و ناامیدی است از نفس خودت، و یقین داشتن است نسبت به پروردگار، و «ضاد»، حکم ضمیر و باطن مصفا برای خدای تعالی و ضرورت به سوی اوست، و کسی که امورش را به خدای تعالی واگذار می‌نماید، صبح نمی‌کند، جز این‌که از جمیع آفات به سلامت است، و شام نمی‌کند، جز این‌که دین او سالم (و مصون از آفات) است. [1]
2. فی قوله تعالی: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ»، [2] شرف الدین نجفی در تأویل آن گوید: در کتاب حلیة الاولیاء، ابو نعیم به طریق خودش از ابو هریره، این


[1]. نور الثقلین، ج 4، حدیث 50.
[2]. انفال/ 64.
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبد‌النبی    جلد : 1  صفحه : 383
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست