responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1974

باشند مال را بالسويه بين خود تقسيم مى‌نمايند بشرط اينكه مساوى در مرتبه باشند باين كه بعضى از بعض ديگر بميت نزديكتر نباشد و ديگر اينكه از حيث انتساب بميت تفاوت نداشته باشند باين كه بعضى تقربشان بميت پدرى باشد و بعضى مادرى و بعض ديگر ابوينى.

و همچنين عمه و عمات،پس اگر منحصر بيكى باشد مال مخصوص اوست و در صورتى كه متعدد باشند مال را بطور تساوى بين خود تقسيم مينمايند.

اگر اعمام با هم باشند و در جهت قرابت بين آنها تفاوتى نباشد باين كه همۀ آنها اخوۀ پدر و مادرى متوفى بوده يا همه اخوۀ پدرى و يا مادرى باشند مال بين آنها بطريق مذكور،ذكور دو برابر اناث تقسيم ميشود.

اگر در جهت قرابت مختلف باشند عمه يا عموى مادرى اگر يكى باشد مستحق سدس است.و اگر زائد بر يكى باشد مستحق ثلث خواهند بود و آن را به طور تساوى بدون تفاوتى بين ذكور و اناث تقسيم خواهند نمود و باقيمانده متعلق بعم يا عمات پدر و مادرى و يا مختلط از هر دو خواهد بود كه آن را جز در مورد اخير،بطور تساوى بين خود قسمت مينمايند.

(كليات حقوق ص 417)

مِيراثِ عُصْبَه

-رجوع به عصبه شود.

مِيرِ مَجْلس

-(اصطلاح عرفانى)ساقى ميخانه،رند خرابات.

سنائى گويد:

ساقيا دانى كه مخموريم درده جام را ساعتى آرام ده اين عمر بى‌آرام را
مير مجلس چون تو باشى با جماعت در نگر
خام درده پخته را و پخته درده خام را
قالب فرزند آدم آز را منزل شده
انده پيشى و پستى تيره كرد ايام را
نى بهشت از ما تهى گردد،نه دوزخ پر شود
ساقيا در ده شراب ارغوانى فام را

ميزان

-(اصطلاح كلامى،فلسفى و نجومى و علوم غريبه) مأخوذ از قرآن مجيد است «فَأَمّٰا مَنْ ثَقُلَتْ مَوٰازِينُهُ» صدر الدين گويد:افعال هر كس در صحيفۀ خيال منفصل او منعكس شده و ثابت ميمانند و در آخرت وجود تجسمى خارجى پيدا ميكنند و هر فردى افعال و اعمال خود را مشاهده ميكند و معيار ميكند و آن عبارت از ميزان است.

(از اسفار ج 4 ص 179-مبدأ و معاد صدرا ص 337).

و بالجمله اين اصطلاح مأخوذ از آيه «فَأَمّٰا مَنْ ثَقُلَتْ مَوٰازِينُهُ...» ميباشد بعضى اصولا منكر ميزان شده‌اند و بعضى متوسل به تأويل شده‌اند و در هر حال آيات متعددى در اين مورد آمده است مانند آيه فوق و آيه «وَ نَضَعُ الْمَوٰازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيٰامَةِ» و «وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ» (رجوع شود به ملل و نحل ابن حزم ج 4 ص 64) بنزد عارفان ميزان عبارت است از:

دين،قواعد و احكام شريعت و طريقت:

پيران طريقت و ارباب معرفت گويند، موازين مختلف است،نفس و روح را ميزانى است و قلب و عقل را ميزانى

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1974
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست