نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 3 صفحه : 1813
مَطْلوب
-(اصطلاح منطقى) آنچه بدليل خواسته شود و مقابل ضرورى است.و مطلوب حقيقى حق است.
مَطْلوبِ شَرعى
-(اصطلاح فقهى و اصولى) در مقابل مطلوب عرفى و عقلى است و مطلوب نفسى در مقابل مطلوب غيرى است.
مطنب
-(اصطلاح ادبى) به ضم ميم رجوع باطناب شود.
مُطَهِّرات
-(اصطلاح فقهى) بضم ميم و فتح طا و كسرها، پاككنندهها است.در فقه اسلامى ده امر مطهر دانسته شده است كه آب،زمين براى كف نعلين و پاها،خاك در ولوغ سگ آفتاب،آتش در استحاله و خاكستر آن و شرح بئر در چاهها و ذهاب دو ثلث در عصير عنبى و چشم داخل خود را و دهن داخل خود را،و اسلام كه كافر را پاك كند.
(از شرح لمعه ج 1 ص 17-الفقه على..ص 26-عروة ص 37).
«المطهرات عشرة الماء.و الارض تطهر باطن النعل و اسفل القدم مع زوال عين النجاسة عنهما و التراب فى الولوغ فانه جزء علة للتطهير و الجسم الطاهر فى غير المعتدى من الغائط و الشمس ما جفته باشراقها عليه و زالت عين النجاسة..من المنقول و ما لا ينقل عادة..و النار ما احالته رمادا او دخانا لا خزفا و نقص البئر بنزح المقدر منه..و ذهاب ثلثى العصير مطهر للثلث الاخر و انقلاب الخمر خلا و كذا العصير بعد غليانه و اشتداده و الاسلام مطهر لبدن المسلم و تطهير العين و الانف و الفم باطنها و كل باطن كالاذن و الفرج بزوال العين..
(از شرح لمعه ج 1 ص 17-18)
مُظاهِر
-(بضم ميم اصطلاح فقهى) اظهاركننده را گويند رجوع به ظهار شود.
مَظاهِر جَمال
-(اصطلاح ذوقى) نمودار زيبايى حق است،همه موجودات عالم مظهر حقاند
مَظاهِرِ عِلميَّه
-(اصطلاح ذوقى) در مقابل مظاهر عينيه است مراد مراتب تجليات حق است در مرتبت غيب الغيوب (از شرح قيصرى ص 5).
مِظَلَّه
-(بكسر ميم و فتح ظاء اصطلاح گاهشمارى) و هفت روز بود كه از پانزدهم ماه تشرى بود و هر هفت روز را عيد گيرند و روزها سايۀ درختان نشينند يعنى در زير درختان زيتون و بيد و..
(از التفهيم ص 245)
مَظْنُونات
-(اصطلاح منطقى اصولى) مظنونات قضايائى هستند كه حكم در آنها راجح باشد با جواز و احتمال نقيض آن،حكم و قياسى كه مركب از قضاياى مظنونه باشد قياس خطايى گويند.شيخ الرئيس گويد و اما مظنونات مقدماتى بود كه بغلبۀ گمان پذيرفتهاند و خود داند كه شايد كه درست نبود.
(دانشنامه بخش منطق ص 126 و رجوع شود بدستور ج 3 ص 282).
مَظْهَر
-(اصطلاح عرفانى)
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 3 صفحه : 1813