responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1696

(از كشاف 213)

مَجْحود

-(اصطلاح فقهى)و - بنده‌ايست كه از مولايش اطاعت نمى‌كند (از شرح لمعه ج 2 ص 245)

مَجْذوب

-(اصطلاح ذوقى)مجذوب كسى است كه او را خداى متعال براى خود گزيده باشد و پاك گردانيده باشد او را بآب قدس و بدون رنج و جهد و كوشش بتمام مقامات و مراتب عاليه برسد.

(اصطلاحات كاشانى ص 112-دستور العلماء ج 3 ص 217)

مَجْذوبِ مُطْلَق

-(اصطلاح ذوقى) مجذوب مطلق كسى است كه بعد از فناء بالكل مسلوب العقل شود و در آن سكر و بيخودى بماند و آن طائفه را مجذوب مطلق مينامند كه قلم تكليف از ايشان برداشته و مجانين حق‌اند و خداى متعال آنها را براى خود برگزيده است و تمام مقامات آنها را حاصل گرديده است.

(از شرح گلشن راز ص 285) بى‌رنج و طلب گنج و بقا يافته‌اند
بى‌علم و عمل ناز و عطا يافته‌اند
مجذوبانند بس لطيف و نمكين
لطفى بكمال از خدا يافته‌اند

مُجَرَّد

-(اصطلاح فلسفى و عرفانى) مجرد يعنى عارى از قيد و شرط و لوا حق و ضمائم و پاك از عوارض و تجريد بمعناى جدا كردن ضمائم و خصوصيات شىء است بوسيلۀ ذهن و بعبارت ديگر شىء را خالى و عارى از ضمائم وجودى مورد لحاظ قرار دادن.

كلمۀ تجريد نزد عرفا بمعناى عريانكردن شخص خود را از علائق دنيوى ميباشد و مجرد كسى است كه خود را از تمام علائق مادى دور نگاه‌دارد.

حكما مجرد بامرى ميگويند كه روحانى محض بوده و مخلوط با ماده نباشد چنانكه گويند نفوس و عقول مجرداند و يا عقول مجردات محض‌اند و نفوس ذاتا و وجودا مجردند و لكن در فعل متعلق بماده‌اند و مفاهيم كليه و معانى عامه ذهنيه مجردند يعنى موطن آنها عقل است و لكن مرتبط با ماده‌اند زيرا منشأ انتزاع آنها ماده است و صور علميه مجرد محض نمى‌باشند و مجردات محضه همان عقول و نفوس كليه‌اند و نفوس مدبره نيز مجرد محض نمى‌باشند زيرا در فعل متعلق بماده‌اند و مثل نوريه مجرد محض‌اند و لكن مثل معلقه نيم مجردند زيرا داراى مقدارند و بالجمله مجردات بر دو قسم‌اند يكى آنكه فعلا و ذاتا و وجودا مجردند مانند عقول و ديگر مجرداتى كه ذاتا و وجودا مجردند و لكن فعلا مادى هستند مانند نفوس مدبره فلكى و انسانى (اسفار ج 2 ص 193-ج 1 ص 134- شفا ج 1 ص 347،62،154-ش ص 246).

و نزد عرفا مجرد كسى است كه قطع علائق از متاع و بهره‌هاى دنيوى كرده باشد و خود را از ادناس و رذائل اخلاقى پاك و منزه كرده باشد و ترك مال و منال نموده و خود را براى سير الى الله آماده كرده باشد.

مُجَرَّدات

-عقول و نفوس را گويند رجوع به مجرد شود .

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1696
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست