responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1670

زيرا در چنين صورتى سبب اقوى است از مباشر.

2-در جائى كه شخص ديگري را وادار بسرقت كرده و او را در صورت مخالفت تهديد بقتل كرده باشد در اين صورت نيز ضمان بر آمر است براى اينكه آمر اقوى است از مباشر.

(كليات حقوقى 22،23)

مُبالَغَه

-(اصطلاح اهل بديع)و از محسنات بديعيه است و آن ادعاى وصفى بود در نهايت بلوغ و رسائى و شدت از باب اغراق و زياده‌روى در توصيف اگر مدعى عادة و عقلا ممكن باشد مبالغه است و اگر تنها عقلا ممكن باشد اغراق است و اگر ممكن نباشد غلو است (از كشاف 155).

مُبايَنَة

-(اصطلاح منطقى)و تباين دو مفهوم است رجوع به فرهنگ علوم عقلى تأليف نگارنده شود.

مَبْدَأ

-اسم است از بدء و اطلاق بر سبب شود.

رجوع به فرهنگ علوم عقلى شود.

مُبْتَداء

-(اصطلاح نحوى)و اسمى است مجرد از عوامل لفظيه كه مسند اليه واقع شود و اصل در مبتداء آنست كه مقدم باشد مانند«زيد قائم»و معرفه باشد.چنانكه در مثال فوق و بالجمله مبتدا اسمى است كه كلام بدان شروع ميشود و خبر آن باشد كه معنى بدان تمام شود مبتداء و خبر هر دو مرفوعند مبتدا گاه وصف است مانند اسم فاعل و مفعول و بالجمله هر وصفى كه متكى باشد بر استفهام يا نفى،در مبتداء وصفى اسم مرفوع كهجانشين خبر است مانند«كيف جالس الزيدان و أ مضروب الزيدان»و لكن اگر ضمير مستمر را رفع دهد مبتدا نخواهد بود مانند«قاعد»در«ما زيد قائم و لا قاعد»و در مواردى كه خبر مفرد باشد آن وصف خبر مقدم خواهد بود و مرفوع آن مبتداء مؤخر مانند«أ قائم الزيدان- أ قائم الزيدون»و خبر گاه مفرد است، گاه اسم است گاه فعل و جمله يا جملۀ اسميه است يا فعليه يا ظرف و جار و مجرور مانند«زيد قام ابوه»و«زيد قائم ابوه» و «لِبٰاسُ التَّقْوىٰ ذٰلِكَ خَيْرٌ» در صورتى كه خبر جمله است بايد مشتمل بر ضميرى باشد كه عايد به مبتدا شود يا مشتمل بر امرى ديگر باشد كه خبر را بمبتداء مربوط كند.

(از سيوطى ص 43،49 الهدايه ص 178)

مُبْتَدِئَة

-(اصطلاح فقهى)و كسى است كه براى اولين بار حيض شود و يا عادت معينى نداشته باشد اعم از آنكه اختلاف در وقت باشد يا عدد

مُبتَدى

-(اصطلاح عرفانى)و مبتدى كسى است كه بقوت عزم و ارادۀ خود وارد در سلوك و طريق اهل الله و سائرين الى الله شده و كمر خدمت در ميان بسته و آداب شريعت و احكام طريقت را متحمل شده باشد.

مَبْدأ

-(اصطلاح فلسفى)بر هر چه سبب گفته ميشود مبدأ هم گويند و بر آنچه مبدأ حركت است نيز مبدأ گفته‌اند و مبدأ اعلى بر چيزى گفته ميشود كه اولين مبدأ موجودات است و«المبدأ ان لا يكون

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1670
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست