نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 3 صفحه : 1611
(كشاف ص 1265).
كَمالِ طَبيعى
-(اصطلاح فلسفى) كمال طبيعى مقابل كمال صناعى است و امريست كه صنع را در آن مدخليتى نباشد.
(كشاف ص 1265-شفا ج 1 ص 137).
كَمّ مُتَّصِل كَمِّ مُنْفَصل
(اصطلاحات فلسفى)رجوع بكم شود.
كَمانِ ابْرو
-(اصطلاح ذوقى)كمان ابرو سقوط سالك است از درجه و مقام بسبب تقصير و بازگشتن بمقصد است بحكم جذبه و عنايت بمقام و درجۀ كه بود.
كُمُون
-(اصطلاح فلسفى)كمون بمعناى بطون و خفا و مرحلۀ نارسى و پنهانى اشياء است و مقابل بروز و ظهور است.
اصحاب كمون كه انباذقلس و پيروان او هستند بنا بر آنچه مشهور است و بدانها نسبت دادهاند و خود گويند:كون عبارت از بروز كامن است يعنى همۀ اشياء بحال كمون موجودند و حوادث عالم غير از آنچه بوده است چيزى نيست و محال است كه شىء از لا شىء بوجود آيد پس كون عبارت از ظهور از كمون است و همه چيز در حال كمون هست«اما القائلون بالكمون و التداخل و ان الكون ظهور الكامن».
(شفا ج 1 ص 243) و من المستحيل ان يكون الشيء من لا شىء اذ لا شىء لا يكون موضوعا للشيء (شفا ج 1 ص 188)
كَميّات
-(اصطلاح فلسفى)كميات مقابل كيفيّات است و مراد مقادير و متصلات و ممتدات منفصله و متصله است (شفا ج 2 ص 433،438،515).
كَميّاتِ مُتّصلَه كَميَّاتِ مُنْفَصِلَه
(اصطلاحات فلسفى)رجوع به كم شود.
كَميَّت
-(اصطلاح فلسفى)كميت و مقدار دو لفظ مترادفند دال بر آنچه لذاته قابل مساوات و لا مساوات باشند به تطبيق وهمى يا وجودى (اساس الاقتباس ص 39-تفسير ص 752-شفا ج 1 ص 431).
كَميَّتِ غَيرُ قارَّه كَميَّتِ قارَّه
(اصطلاحات فلسفى)رجوع به كم شود.
كُمَيْليَّه
-(اصطلاح ملل و نحل) منسوب به كميل بن زياد است و صاحب نفحات بنقل از شيخ سعد الدين فرغانى سلسلۀ او را به حضرت نبى ميرساند به واسطۀ امير المؤمنين على و حسن بصرى و كميل بن زياد.
اين سلسله به سلسلۀ معروفيه متصل گرديده كميل بن زياد از كبار و اعاظم اصحاب حضرت امير المؤمنين على بوده است و آنچه ميان ايشان رفته است مذكور است (از طرائق الحقائق جزء دوم ص 39) دعاى كميل معروف دعائى است كه گويند حضرت براى كميل تقرير فرمودند
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 3 صفحه : 1611