نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1227
شرح منظومه ص 78)
عالَمِ انفُس
-(اصطلاح فلسفى) عالم انفس در مقابل آفاق است و مراد جهان نفس و نفسانيات است (از رسائل صدرا ص 288).
عالَمِ انوار
-(اصطلاح فلسفى)مراد عالم انوار طوليه و عرضيه است (از مجموعه دوم مصنفات ص 159 و رجوع بانوار مجرده شود).
عالَمِ انوارِ مُجَرَّده
-(اصطلاح فلسفى) رجوع بانوار مجرده و(مجموعه دوم مصنفات ص 249)شود.
عالَمِ انوارِ عَقليَّه
-(اصطلاح فلسفى) رجوع بانوار عقليه و مجرده و(مجموعه دوم مصنفات ص 232)شود
عالَمِ انوارِ مُدَبِّره اسفهبديه
-(اصطلاح فلسفى)مراد عالم نفوس ناطقه است رجوع بانوار مدبره و انوار اسفهبديه و(مجموعه دوم مصنفات ص 232)شود.
عالَمِ بَرزَخ
-(اصطلاح فلسفى)مراد از عالم برزخ گاهى عالم بعد از مرگ و قبل از حشر و قيامت است و گاه مراد عالم مثل معلقه است و بالاخره عالمى كه حد فاصل و واسطه ميان مجردات محضه و جسمانيات بحث است عالم برزخ گويند (از اسفار ج 4 ص 189)و رجوع شود به برزخ و مثل معلقه.
عالَمِ بَوار
-(اصطلاح فلسفى)مراد عالم جسمانى است كه در معرض كون و فساد و زوال است (از رسائل صدرا ص 261).
عالَمِ تغييرات و استِحالات
-(اصطلاح فلسفى)عالم تغييرات و استحالات در مقابل عالم ثابتات است كه عالم مجرداتباشد (از اسفار ج 2 ص 102)
عالَمِ تَكوين
-(اصطلاح فلسفى)مراد عالم وجود است بطور مطلق و گاه عالم جسمانى را بطور اخص اراده كنند بابا افضل گويد:و حيز مخلوقات را تكوين گويند.
(از مصنفات ج 1 رساله 5 ص 47).
عالَمِ جَبَروت
-(اصطلاح فلسفى) رجوع به جبروت و آباء سبعه و(مجموعه دوم مصنفات ص 156)شود.
عالَمِ جِسمانى
-(اصطلاح فلسفى) مراد عالم طبيعت و اجسام است اخوان الصفا آرند:عالم يا جسمانى است يا روحانى عالم جسمانى عبارت از فلك محيط و ما- فيها است از افلاك و عناصر و عالم روحانى عالم عقل و نفس و صور است، عالم روحانى محيط بعالم افلاك است و عالم افلاك محيط بعالم اركان است (از اخوان ج 3 ص 339-كشاف ص 1052)و رجوع بعالم اجسام شود.
عالَمِ حَرَكات
-(اصطلاح فلسفى) عالم حركات و متحركات در مقابل عالم ثابتات است و مراد عالم جسمانى و اجسام است (مجموعه دوم مصنفات ص 202)و رجوع بعالم كون و فساد شود.