responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1228

گويند و گاه مراد مطلق عالم آفرينش است در مقابل عالم لاهوت و بالاخره عالم خلق مقابل عالم امر است (از اسفار ج 3 ص 98،100،106 103)

عالَمِ خَيال

-(اصطلاح فلسفى)جهان طبيعت را عالم خيال گويند.

عالَمِ دنيا

-(اصطلاح فلسفى)مراد زمانيات است (از مصباح الانس ص 34)

عالَم رُبُوبى

-(اصطلاح فلسفى)فلاسفه گويند عالم مجردات منقسم ميشوند بعالم ربوى و عالم عقول و نفوس عالم عقول و نفوس در مرتبت بعد از ربوى و صقع الهى‌اند (از اسفار ج 1 ص 74-ج 2 ص 168-رسائل صدرا ص 299 شفا ج 2 ص 594-مجموعه دوم مصنفات ص 231).

عالَمِ شَهادت

-(اصطلاح فلسفى) مراد از عالم شهادت جهان جسمانى و اجسام و ماده و ماديات و بالاخره حوادث و زمانيات است كه گاه عالم ملك و ديگر بار عالم ناسوت مينامند صدر الدين گويد:

عالم شهادت مانند پوست است نسبت بعالم ملكوت يعنى قشر عالم ملكوت است «و اعلم ان الشهادة كالقشر بالاضافة الى عالم الملكوت و كالقالب بالقياس الى عالم الروح»(اسفار ج 3 ص 65-ج 4 ص 102).و از آن جهت عالم شهادت گويند كه مشهود بحس و حواس ظاهرى است.

عالَمِ صَغير

-(اصطلاح فلسفى) فلاسفه انسان را از جهت جامعيت خاصى كه دارد عالم كوچك و صغيرش خوانند چنانكه جهان وجود را از جهت ارتباط خاصى كه ميان موجودات آن بر قرار است و نظم و قاعده معينى كه دارند انسان كبيرش نامند و گويند.موجودات جهان شهادت كلا و طرا با يكديگر ارتباط داشته و بعضى از بعضى ديگر منتفع ميشوند و در يكديگر مؤثر و از يكديگر متأثرند و ارتباط و همبستگى ايشان آنها را مانند موجود واحدى كرده و چون هر موجودى بجاى خود لازم و نيكو است همان طور كه اعضاء انسان همه با هم بستگى دارند و اعضاء و جوارح و حواس ظاهره را معادلى است در عالم شهادت و عالم غيب معادل با مشاعر و قواى باطنه انسان.

خلاصه كلام آنكه گويند تمام آنچه در عالم وجود و جهان هستى هست نمونۀ از آن در انسانيت است و از اين جهت انسان عالم صغير است (از اخوان ج 2 ص 321-322، 25).

عالَمِ صَغيرِ ادنى

-مراد عالم خيال است (از رسائل صدرا ص 242).

عَالَمِ صُوَر

-(اصطلاح فلسفى)مراد از عالم صور هم عالم صور مقدارى است و هم عالم صور حسى است كه يكى را عالم عقلى و ديگري را عالم حسى خوانند.

(از اسفار ج 1 ص 292،74-ج 4 ص 150 و مجموعۀ دو مصنفات ص 231).

عالَمِ صُورِ طَبيعيَّه

-(اصطلاح فلسفى) مراد عالم طبيعت است (از اسفار ج 4 ص 150)

عالَمِ صُوَرِ مِقدارى

-(اصطلاح فلسفى) مراد عالم مثالات است رجوع به مثل و عالم مثال و(اسفار ج 2 ص 159)شود.

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1228
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست