فيروزآبادى (در گذشته سال 476 ه) مصنّف كتاب «المهذب» و حجة الاسلام ابو حامد غزالى (در گذشته سال 505 ه) هستند.
در اين روزگار بسيارى از مسلمانان فلسطين، اردن، سوريه، لبنان، عراق، حجاز، پاكستان، هندوچين، اندونزى و كردان ايران و سنيان فارس و يمن «شافعى» هستند.
دائرة المعارف اسلاميه، ج 13.
فلسفه التشريع فى الاسلام، ص 41 تا 44.
اصول فقه شافعى.
Shorter Encyclopaedai oF Islam,P.552-515.
شافيه
شافيه يا شافيان در ترجمه «السواد الاعظم» آمده كه: گروه پنجاه و سيم از فرق اسلام، شافيانند كه ظاهرا اشتباه است و شايد صحيح آن سلفيه از فرق اماميه باشند.
سواد الاعظم، ص 179.
شاكه
عراقى گويد: شاكه يا شاكيه از فرق «مشبهه» شيعهاند كه فاعل طاعات را مطيع نخوانند و فاعل معاصى را عاصى ننامند زيرا محتمل است كه فاعل معاصى بر توبه درگذرد، بنابراين جايز نيست كه كسى را پيش از مرگ مطيع و عاصى خواند.
در «السواد الاعظم» نام اين فرقه شاكيان آمده و در غياث اللغه اين فرقه را از «مرجئه» شمرده و گويد: آنان در ايمان خود شك دارند و گويند: روح ايمان است.
در «دبستان المذاهب» آمده: شاكيه از مرجئهاند و گويند: ما از ايمان نمىگوئيم زيرا مستقيم نيست و هر چه گوئيم از عقل و روح گوئيم زيرا متصرفند در وجود انسان.
سواد الاعظم، ص 173.
الفرق المفترقه، ص 78.
الخطط مقريزى، ج 2، ص 170.
دبستان المذاهب، ج 2، ص 97.
شانيه
از «مرجئه» اند و گويند هر كه لا اله الا اللّٰه و محمد رسول اللّه گويد و بگرود، بعد از آن خواه طاعت كند، خواه معصيت زيان ندارد.
دبستان المذاهب، ج 2، ص 97.
شباسيه
گروهى از «غلاة» شيعه در بصره كه معتقد به الوهيت شواس المغيم بودند. -شباشيه.