responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فرق اسلامی نویسنده : مشکور، محمد جواد؛ مدیرشانه چی، کاظم    جلد : 1  صفحه : 249

سلطان صلاح الدين ايوبى مدرسۀ بزرگ و وسيعى بر سر مزار او بساخت و الملك الكامل ايوبى در سال 608 ه‌ گنبدى بر ضريح او بنا كرد.

اثر بسيار معروف او كتاب «الامّ» در فقه است كه در هفت مجلد به چاپ رسيده است. از كتب ديگر او: «احكام القرآن» ، «السنن» ، «الرساله» در اصول فقه، «اختلاف الحديث» ، «السبق و الرمى» ، «فضائل قريش» ، «ادب القاضى» مى‌باشد.

شافعى در آغاز كار از پيروان مالك و اهل حديث بود ولى بر اثر رحلات و سفرهايى كه كرد براى خود مذهبى خاص اختيار نمود.

وى طريقه‌اى را با روش حديث بياميخت و مذهب او ما بين حنفى و مالكى است. [1]

وى در كلام از پيروان ابو الحسن اشعرى بود و ادله اربعه را كه كتاب، سنت، اجماع و قياس باشد، قبول داشت و قايل به استدلال است ولى چيزى را كه حنفيان به آن استحسان مى‌گويند و نيز چيزى را كه مالكيان به آن مسائل مرسله

گفته‌اند رد مى‌كرد.

تا زمان شافعى براى استنباط احكام دين كتاب مدونى وجود نداشت و تنها بعضى از فقها در كتابهاى فقهى خود از پاره‌اى مسائل مانند اجتهاد، رأى و استحسان ذكرى مى‌كردند.

نخستين كسى كه مسائل اصول فقه را صورت تدوين و تأليف داد محمد بن ادريس بود.

به قول ياقوت در «معجم الادباء» شافعى كتاب «الرساله» را در جوانى تأليف كرد. مطالبى كه در آن كتاب بحث شده عبارتند از: قرآن، سنت، ناسخ و منسوخ، علل احاديث، خبر واحد، اجماع، قياس، اجتهاد، استحسان، اختلاف.

مذهب شافعى در زمان ظهور عثمانيان در ممالك اسلامى رواج بسيار يافت و در آغاز قرن دهم هجرى ديگر مذاهب اسلامى را تحت الشعاع قرار داد.

فقهايى كه از شافعى اخذ علم كردند عبارتند از: احمد بن حنبل و داوود ظاهرى و ابو الثور بغدادى و ابو جعفر محمد جرير طبرى بودند.

از مشاهير شاگردان او ابو يعقوب بويطى (در گذشته سال 231 ه‌) و اسماعيل مزنى (در گذشته سال 264 ه‌) و ربيع بن سليمان مرادى (در گذشته سال 270 ه‌) بودند.

از فقهاى مشهور اين مذهب ابو اسحاق


[1] -شافعى پس از مهاجرت به مصر در بعضى مسائل فقهى كه در عراق فتوى صادر كرده بود تجديد نظر نمود كه فتاواى اخير وى را «جديد» در مقابل فتاواى وى در عراق كه به قديم معروف است، ناميده‌اند.

نام کتاب : فرهنگ فرق اسلامی نویسنده : مشکور، محمد جواد؛ مدیرشانه چی، کاظم    جلد : 1  صفحه : 249
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست