responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 810

س 63 كسى كه غنى شرعى مى‌باشد و امور او مى‌گذرد اگر خانه مسكونى خود را به قصد تبديل به خانه بهتر فروخت در حالى كه مُيسَّر او هست با خانه اجاره زندگانى نمايد آيا به واسطۀ پول خانه مستطيع مى‌شود، يا مستطيع نيست و مى‌تواند خانه خريدارى نمايد؟ ج اگر شرايط استطاعت حاصل است و نداشتن خانه ملكى براى او خلاف شؤون يا موجب زحمت نيست مستطيع هست.

س 64 آيا اول سال استطاعت براى حج، اول ماه شوال است يا پيش از ماه شوال اگر قدرت مالى پيدا شد جايز است مكلف به مصرف ديگر برساند و ديگر حج بر او واجب نيست يا آن كه بعد از ايام حج تا سال ديگر سال استطاعت حساب مى‌شود و جايز نيست خود را از استطاعت خارج كند؟ ج اگر استطاعت مالى پيدا شود و استطاعت بدنى و سائر شرائط موجود باشد نمى‌تواند خود را از استطاعت خارج كند حتى در اوائل سال.

س 65 اگر قريه موقوفه به واسطۀ توسعه يافتن احتياج به احداث حمام و مسجد و مدرسه و خيابان پيدا كند كه در همان مقدار قبل از توسعه احداث شود آيا جائز است از درآمد ملك آنها را احداث كند؟ ج جايز نيست.

س 66 اگر مزرعه‌اى را وقف كرده‌اند كه درآمدش صرف اقامۀ عزاى حضرت سيد الشهداء عليه السلام شود آيا جائز است با رعايت مصلحت مقدارى از درآمد آن را صرف توسعه دادن آن مزرعه و كاشتن درخت نمود يا نه؟ ج جايز نيست.

س 67 قريه موقوفه‌اى در اثر خشكسالى بكلى از بين رفت و باير شد و سكنه‌اش متوارى شده‌اند و پس از چند سال آب فراوان شد و كسى از مال خود خرج كرده آن را احيا نمود آيا مالك مى‌شود يا نه؟ ج قريه به وقفيت خود باقى است و آبادكننده مالك آن نمى‌شود.

س 68 آيا مى‌توان محلى را به مدت ده سال به عنوان مسجد وقف نمود كه بعد از آن برگردد به ملك واقف يا ورثه‌اش؟ ج مسجد نمى‌شود.

س 69 محلى را به نام سقاخانه يا حمام قريه ساخته و وقف نموده‌اند اكنون سالهاست كه مخروبه شده و به واسطۀ فراهم شدن آب و حمام جديد ديگر اميدى نيست كه آنها را ساختمان نموده و طبق وقف از آنها استفاده گردد اكنون اجازه مى‌فرمائيد چنين مخروبه‌هايى جزء صحن مسجد يا حسينيه يا ساختمان خيريۀ ديگر گردد يا نه؟ ج اگر ممكن باشد تعمير آنها و استفاده از آنها در جهت وقف تغيير و تبديل عنوان آنها جايز نيست.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 810
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست