responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 717

چند خواهر پدرى داشته باشد، مال به طور مساوى بين آنان قسمت مى‌شود و اگر هم برادر و هم خواهر پدرى داشته باشد، هر برادرى دو برابر خواهر مى‌برد.

[مسأله 2743]

مسأله 2743 اگر وارث ميّت فقط يك خواهر يا يك برادر مادرى باشد (كه از پدر با ميّت جدا است (1) ، همۀ مال به او مى‌رسد و اگر چند برادر مادرى يا چند خواهر مادرى (2) يا چند برادر و خواهر مادرى باشند، مال به طور مساوى بين آنان قسمت مى‌شود.

(1) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام: گلپايگانى و صافى نيست]

(2) زنجانى : يا يك برادر و يك خواهر مادرى. .

[مسأله 2744]

مسأله 2744 اگر ميّت برادر و خواهر پدر و مادرى و برادر و خواهر پدرى و يك برادر يا يك خواهر مادرى داشته باشد، برادر و خواهر پدرى ارث نمى‌برند و مال را شش قسمت مى‌كنند، يك قسمت آن را به برادر يا خواهر مادرى و بقيه را به برادر و خواهر پدر و مادرى مى‌دهند و هر برادرى دو برابر خواهر مى‌برد.1

(1) مكارم : امّا اگر بيش از يك برادر يا يك خواهر مادرى دارد مال را سه قسمت مى‌كنند، يك قسمت آن را برادر و خواهر مادرى بطور مساوى ميان خودشان تقسيم مى‌كنند و دو قسمت را به برادر و خواهر پدر و مادرى مى‌دهند و سهم هر برادر دو برابر خواهر است.

زنجانى : مسأله اگر ميّت برادر يا خواهر پدر و مادرى و برادر يا خواهر پدرى و يك برادر يا يك خواهر مادرى داشته باشد، برادر يا خواهر پدرى ارث نمى‌برد بلكه تنها برادر يا خواهر مادرى 16 مال را مى‌برد و 56 باقى مانده را به برادر يا خواهر پدر و مادرى مى‌دهند پس اگر چند برادر يا چند خواهر پدر و مادرى باشند، 56 باقى مانده را به طور مساوى بين خود قسمت مى‌كنند و اگر برادر و خواهر پدر و مادرى با هم باشند، هر برادر دو برابر خواهر ارث مى‌برد.

[مسأله 2745]

مسأله 2745 اگر ميت برادر و خواهر پدر و مادرى و برادر و خواهر پدرى و (1) برادر و خواهر مادرى داشته باشد برادر و خواهر پدرى ارث نمى‌برد و مال را سه قسمت مى‌كنند، يك قسمت آن را برادر و خواهر مادرى به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند و بقيه را به برادر و خواهر پدر و مادرى مى‌دهند و هر برادرى دو برابر خواهر مى‌برد.

(1) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : و چند. .

مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 2744

فاضل : مسأله اگر ميّت برادر و خواهر پدر و مادرى نداشته باشد ولى برادر و خواهر پدرى و خواهر مادرى داشته باشد برادر و خواهر پدرى جايگزين برادر و خواهر پدر و مادرى شده، و طبق تفصيلى كه در مسألۀ[2741]بيان شد از ميّت ارث مى‌برند يعنى 16 يا 13 مال به برادر و خواهر مادرى مى‌رسد و بقيه بين برادر و خواهر پدرى تقسيم مى‌شود كه هر برادر دو برابر سهم هر خواهر مى‌برد.

زنجانى : مسأله اگر ميّت برادر يا خواهر پدر و مادرى و برادر يا خواهر پدرى و چند برادر

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 717
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست