responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 646

را در صورتى كه امين و شايسته باشد براى اداره امور وقف وكيل نمايد و همچنين جايز نيست فردى از طبقه بعدى با وجود فردى واجد شرايط از طبقۀ قبلى و قبول توليت توسط او توليت امور وقف را بر عهده بگيرد.

س 2014: اگر افرادى از موقوف عليهم كه در صورت داشتن شرايط حقّ توليت دارند، به حاكم شرع مراجعه كنند و از او بخواهند كه آنان را به عنوان متولّى نصب نمايد و حاكم شرع هم تقاضاى آنان را به دليل عدم وجود شرايط در آنان رد كند، آيا جايز است آنان با تعيين فرد واجد شرايط، به اين دليل كه سن كمترى دارد مخالفت كنند؟ ج: كسى كه فاقد شرايط است حقّ تصدّى توليت وقف و مخالفت با فرد واجد شرايط را ندارد.

س 2015: اگر متولّى منصوب براى ادارۀ امور وقف به علتى در انجام وظيفه خود كوتاهى و سهل انگارى كند، آيا بركنارى او از منصب خود و تعيين فرد ديگرى براى تصدّى توليت وقف جايز است؟ ج: مجرّد كوتاهى و سهل‌انگارى در اداره امور وقف مجوّز شرعى براى بركنارى و عزل متولّى منصوب و تعيين فرد ديگرى بجاى او نيست، بلكه بايد در اين رابطه به حاكم مراجعه كرد تا او را وادار نمايد كه كارهاى وقف را انجام دهد و اگر الزام او ممكن نباشد از وى بخواهد كه وكيل صالحى را براى اداره امور وقف از طرف خود انتخاب كند و يا اينكه خود حاكم فرد امينى را به او ضميمه نمايد.

س 2016: ولايت تصرّف براى حفظ و تعمير و اصلاح و جمع‌آورى نذورات و تبرّعات مرقدهاى فرزندان ائمه «عليهم السلام» كه در شهرها و روستاهاى ايران هستند و سالهاى زيادى بر آنها گذشته و وقف خاص هم نيستند و متولّى خاصى هم ندارند، با چه كسى است؟ آيا كسى حقّ دارد ادّعاى مالكيت زمين مرقد و حرم فرزندان ائمه «عليهم السلام» را كه از زمانهاى قديم محلّ دفن اموات بوده، بنمايد؟ ج: توليت بقاع مباركه و اوقاف عام كه متولّى خاصى ندارند با حاكم و ولىّ امر مسلمين است و اين توليت در حال حاضر به نماينده ولى فقيه در اداره اوقاف و امور خيريه واگذار شده است و زمين صحن و مرقد فرزندان ائمه «عليهم السلام» و حرم ايشان كه از زمانهاى گذشته براى دفن اموات مسلمانان در نظر گرفته شده، حكم وقف عام را دارد مگر آنكه خلاف آن از طريق شرعى نزد حاكم ثابت شود.

س 2017: آيا جايز است كسانى كه از وقف استفاده مى‌كنند و همگى هم مسلمان هستند، فرد غير مسلمانى را به اداره اوقاف براى صدور حكم تعيين او به عنوان متولّى وقف معرفى كنند؟ ج: توليت وقف مسلمانان توسط غير مسلمان جايز نيست.

س 2018: متولّى منصوب از طرف واقف و غير منصوب از طرف او چه كسى است؟ و اگر واقف شخص معينى را به عنوان متولّى وقف معين كند و تعيين متولّى بعدى را هم بر عهده او قرار دهد، آيا كسى را هم كه متولّى اوّل به عنوان متولّى بعدى تعيين مى‌كند، متولّى منصوب محسوب مى‌شود؟ ج: متولّى منصوب كسى است كه واقف او را هنگام انشاء صيغۀ وقف به عنوان متولى آن معين مى‌كند و اگر هنگام انشاء وقف حقّ تعيين متولّى بعدى را به متولّى كه نصب كرده واگذار

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 646
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست