responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 606

(1) خوئى ، تبريزى ، زنجانى : آداب غذا خوردن چند چيز است. .

سيستانى : چند چيز در غذا خوردن مستحبّ شمرده شده است. .

مكارم : چند چيز است كه انجام آن موقع غذا خوردن به اميد ثواب مستحبّ است. .

(2) مكارم ، فاضل : [ پايان مورد سوم]

(3) گلپايگانى ، صافى : و به ميزبان ختم شود. .

خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : تا به ميزبان برسد. .

(4) مكارم : (4) در اوّل غذا «بسم اللّٰه» و آخر غذا «الحمد للّٰه» بگويد و اگر سر يك سفره چند جور غذا باشد موقع خوردن از هر كدام از آنها «بسم اللّٰه» بگويد. (5) با دست راست غذا بخورد. (6) اگر چند نفر سر يك سفره غذا مى‌خورند هر كس از غذاى جلوى خودش بخورد. (7) لقمه را كوچك بردارد. (8) با عجله غذا نخورد و غذا خوردن را طول دهد و غذا را خوب بجود. (9) بعد از غذا خلال نمايد و اجزاء غذا را از لاى دندانها بيرون آورده و دهان را بشويد. (10) از دور ريختن مواد غذايى خوددارى كند، ولى اگر در بيابان غذا مى‌خورد آنچه از سفره بيرون مى‌ريزد براى پرندگان و حيوانات بگذارد. (11) در شبانه روز دو بار غذا بخورد، اوّل روز و اوّل شب. (12) در اوّل و آخر غذا نمك بخورد. (13) تمام ميوه‌ها را پيش از خوردن با آب تميز بشويد. (14) تا بتواند بر سر سفره ميهمانى داشته باشد.

زنجانى : [و]پنجم: اگر چند نفر سر يك سفره نشسته‌اند هر كس از غذاى جلوى خودش بخورد. ششم: لقمه را كوچك بردارد. هفتم: سر سفره زياد بنشيند و غذا خوردن را طول بدهد. هشتم: غذا را خوب بجود. نهم: بعد از غذا خداوند عالم را حمد كند. دهم: انگشتها را بليسد. يازدهم: بعد از غذا خلال نمايد ولى با چوب انار و چوب ريحان و نى و برگ درخت خرما خلال نكند. دوازدهم: آنچه بيرون سفره مى‌ريزد جمع كند و بخورد، ولى اگر در بيابان غذا مى‌خورد، مستحبّ است آنچه مى‌ريزد، براى پرندگان و حيوانات بگذارد. سيزدهم: در اوّل روز و اوّل شب غذا بخورد و در بين روز و بين شب غذا نخورد. چهاردهم: بعد از غذا به پشت بخوابد و پاى راست را روى پاى چپ بيندازد. پانزدهم: در اوّل غذا و آخر آن نمك بخورد. شانزدهم: ميوه را پيش از خوردن، با آب بشويد.

(5) فاضل : [و]ششم: اگر چند نفر سر يك سفره نشسته‌اند هر كس از غذاى جلوى خودش بخورد. هفتم: لقمه را كوچك بردارد. هشتم: با عجله غذا نخورد و غذا خوردن را طول بدهد. نهم: غذا را خوب بجود. دهم: بعد از غذا خداوند عالم را حمد كند. يازدهم: بعد از غذا خلال نمايد و باقى مانده غذا را از لاى دندانها بيرون آورده و دهان را بشويد و مسواك كند، دوازدهم: از دور ريختن مواد غذايى خوددارى كند ولى اگر در بيابان غذا بخورد، مستحبّ است آنچه مى‌ريزد براى پرندگان و حيوانات بگذارد. سيزدهم: در اوّل روز و اوّل شب غذا بخورد و در بين روز و بين شب غذا نخورد. چهاردهم: بعد از خوردن غذا به پشت بخوابد و پاى راست را روى پاى چپ بيندازد. پانزدهم: در اوّل غذا و آخر آن نمك بخورد. شانزدهم: ميوه‌ها و سبزيجات را پيش از خوردن با آب بشويد. هفدهم: تا بتواند بر سر سفره ميهمانى داشته باشد. هيجدهم

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 606
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست