responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 506

شرايط شير دادنى كه علت محرم شدن است

[مسأله 2474]

مسأله 2474 شير دادنى كه علت محرم شدن است هشت شرط دارد (1) : اوّل (2) : بچه شير زن زنده را بخورد (3) پس اگر (4) از پستان زنى كه مرده است شير بخورد فايده ندارد. دوم (5) : شير آن زن از حرام نباشد، پس اگر (6) شير بچه‌اى را كه از زنا به دنيا آمده به بچۀ ديگر بدهند، بواسطۀ آن شير، بچه به كسى محرم نمى‌شود. سوم: بچه شير را از پستان بمكد، پس اگر شير را در گلوى او بريزند نتيجه ندارد (7) چهارم: شير، خالص و با چيز ديگر مخلوط نباشد (8) پنجم (9) : شير از يك شوهر باشد (10) پس اگر زن شيردهى را طلاق دهند، بعد شوهر ديگرى كند و از او آبستن شود و تا موقع زاييدن، شيرى كه از شوهر اوّل داشته باقى باشد و مثلاً هشت دفعه پيش از زاييدن از شير شوهر اوّل و هفت دفعه بعد از زاييدن از شير شوهر دوم به بچه‌اى بدهد، آن بچه به كسى محرم نمى‌شود (11) ششم (12) : بچه بواسطۀ مرض، شير را قى نكند و اگر قى كند (13) بنا بر احتياط واجب كسانى كه بواسطۀ شير خوردن به آن بچه محرم مى‌شوند، بايد با او ازدواج نكنند و نگاه محرمانه هم به او ننمايند (14) هفتم (15) : پانزده مرتبه، يا يك شبانه روز به طورى كه در مسأله بعد گفته مى‌شود شير سير بخورد (16) يا مقدارى شير به او بدهند كه بگويند از آن شير استخوانش محكم شده و گوشت در بدنش روييده است، بلكه اگر ده مرتبه هم به او شير دهند، احتياط مستحبّ آن است (17) كسانى كه بواسطۀ شير خوردن او به او محرم مى‌شوند، با او ازدواج نكنند (18) و نگاه محرمانه هم به او ننمايند (19) هشتم (20) : دو سال بچه تمام نشده باشد و اگر بعد از تمام شدن دو سال، او را شير دهند به كسى محرم نمى‌شود، بلكه اگر مثلاً پيش از تمام شدن دو سال، چهارده مرتبه و بعد از آن، يك مرتبه (21) شير بخورد، به كسى محرم نمى‌شود، ولى چنانچه از موقع زاييدن زن شيرده بيشتر از دو سال گذشته باشد و شير او باقى باشد و بچه‌اى را شير دهد (22) آن بچه به كسانى كه گفته شد، محرم مى‌شود (23)

(1) مكارم : نُه شرط دارد: اوّل: شير، از ولادت باشد، بنا بر اين اگر پستان بدون تولد فرزندى شير پيدا كند و كودكى از آن شير بخورد سبب محرميت نمى‌شود. .

(2) مكارم : دوم: . .

(3) اراكى : اوّل: بچه از زنى كه زايمان كرده و شير در پستانش بخاطر زايمان جمع شده و زنده است شير بخورد. .

(4) سيستانى : بعضى از مقدار معتبر در رضاع را. .

(5) مكارم : سوم: . .

(6) سيستانى : دوم: شير آن زن از زائيدن شرعى بوجود آمده باشد هر چند وطى شبهه باشد، پس اگر فرضاً شير بدون زائيدن بوجود بيايد يا.

(7) مكارم : چهارم: شير را از پستان بمكد، ولى احتياط واجب آن است اگر شير را در گلوى بچه بريزند با آن زن و محارم او ازدواج نكند. .

نورى : اگر شير را در گلوى او بريزند، لازم است كسانى كه بواسطۀ شير خوردن به آن بچه محرم مى‌شوند، با او ازدواج نكنند و نگاه محرمانه هم به او ننمايند. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 506
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست