responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 479

اراكى : مسأله زنى كه از شوهر اطاعت مى‌كند و شوهر خرج او را نمى‌دهد مى‌تواند جهت الزام شوهر بر پرداخت نفقه به حاكم شرع مراجعه نمايد و چنانچه الزام شوهر بر دادن نفقه به هيچ وجه ممكن نشد، مى‌تواند با اجازه گرفتن از حاكم شرع در هر روز به اندازۀ خرجى آن روز بدون اجازه از مال او بردارد و اگر ممكن نيست، چنانچه نتواند معاش خود را تهيّه كند، مگر آن كه بى‌اجازۀ او از منزل خارج شود، اطاعت شوهر بر او واجب نيست.

گلپايگانى ، صافى : مسأله زنى كه از شوهر اطاعت مى‌كند و شوهر خرج او را نمى‌دهد اگر ممكن است مى‌تواند خرج خود را بدون اجازه از مال او بردارد و اگر ممكن نيست چنانچه ناچار باشد كه معاش خود را تهيّه كند اگر نمى‌تواند با اطاعت شوهر تهيۀ معاش كند در موقعى كه مشغول تهيّه معاش است اطاعت شوهر بر او واجب نيست. ( گلپايگانى : ولى احتياط آن است كه از حاكم شرعى هم اذن بگيرد) .

خوئى ، تبريزى : مسأله زنى كه خرج او بر عهدۀ شوهر است و شوهر خرج او را نمى‌دهد مى‌تواند خرجى خود را بدون اجازه از مال او بردارد و اگر ممكن نيست چنانچه ناچار باشد كه معاش خود را تهيّه كند در موقعى كه مشغول تهيۀ معاش است اطاعت شوهر بر او واجب نيست.

سيستانى : چنانچه ناچار باشد و نتواند به حاكم شرع شكايت برد و با كار كردن بخواهد مخارج خود را تهيّه كند. .

مكارم : مسأله هرگاه زن مطالبه خرجى كند و شوهر ندهد مى‌تواند هر روز به اندازۀ خرجى آن روز بدون اجازه از مال او بردارد و احتياط واجب آن است كه اين كار با اجازۀ حاكم شرع باشد و اگر مجبور شود كه خودش معاش خود را تهيّه كند در موقعى كه مشغول كار است اطاعت شوهر بر او واجب نيست.

زنجانى : مسأله زنى كه از شوهر اطاعت مى‌كند اگر مطالبۀ خرجى كند و شوهر ندهد مى‌تواند براى وادار كردن شوهر به پرداخت نفقه به حاكم شرع و اگر ممكن نباشد به مؤمنان عادل و اگر آن هم ممكن نباشد به مؤمنان فاسق مراجعه نمايد، و چنانچه نتواند شوهر را به دادن خرجى وادار كند مى‌تواند در هر روز به اندازۀ خرجى آن روز را بدون اجازۀ شوهر از مال او بردارد. همچنين مى‌تواند خرجى روزهاى قبلى را كه شوهر نپرداخته بدين ترتيب از وى بگيرد و اگر ممكن نيست چنانچه ناچار باشد كه معاش خود را تهيّه كند و با اطاعت شوهر تهيۀ معاش براى وى ممكن نباشد، در موقعى كه مشغول تهيۀ معاش است اطاعت شوهر بر او واجب نيست.

[مسأله 2417]

مسأله 2417 مرد نمى‌تواند زن دائمى خود را به طورى ترك كند كه نه مثل زن شوهردار باشد نه مثل زن بى‌شوهر، لكن واجب نيست هر چهار شب يك شب نزد او بماند (1)

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) مكارم : ولى اگر همسرهاى متعدّد دارد بايد در ميان آنها از اين جهات با عدالت رفتار نمايد كه شرح آن در كتابهاى مفصل فقهى آمده است.

اراكى : مسأله مرد بايد هر چهار شب يك شب، نزد زن دائمى خود بماند.

گلپايگانى : مسأله اگر مرد بيش از يك زن داشته باشد بايد در هر چهار شب يك شب نزد

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 479
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست