responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 851

31 مستحب است (1) امام خطيب در زمستان و تابستان عمامه داشته باشد و ردايى از برد يمنى يا عدنى به پوشد و خود را بيارايد، تميزترين لباسهاى خود را به پوشد و بوى خوش به كار برد به طورى كه با وقار و سكينه باشد و قبل از خطابه هنگامى كه مؤذن اذان مى‌گويد او بر منبر نشسته باشد تا اذان به پايان رسد و خطبه را آغاز كند و هنگام صعود بر منبر خطابه روبروى مردم بايستد و سلام كند و مردم نيز با چهره‌هاى خود از او استقبال كنند و به چيزى از قبيل كمان و شمشير (اسلحه) و عصا تكيه كند. و مردم نيز خود را روبروى او قرار دهند.

(1) مكارم: به قصد رجاء انجام دهد.

اراكى: مسأله مستحب است امام جمعه عمامه ببندد و پاكيزه‌ترين لباس را به پوشد و عطر استعمال كند و با وقار و طمأنينه باشد. مستحب است براى خطبه بالاى منبر برود يا بر مكان مرتفعى بايستد و بر عصا و مانند آن تكيه كند و در حال خطبه بايد ايستاده باشد.

32 واجب است امام جمعه شخصاً و در حال ايستاده به ايراد خطبه بپردازد و اگر نتواند خطبه‌ها را در حال ايستاده بخواند، بايد ديگرى به ايراد خطبه بپردازد و امامت نماز را هم به عهده گيرد. و اگر هيچ كس براى ايراد خطبه‌ها در حال ايستاده پيدا نشود، نماز جمعه ساقط و نماز ظهر واجب است (1) .

(1) مكارم: بنا بر احتياط واجب.

اراكى: رجوع كنيد به ذيل مسأله 31.

33 جائز نيست امام جمعه خطبه‌ها و بخصوص موعظه و توصيه به تقوى را به آهستگى ادا كند و احتياط واجب آن است كه با صداى بلند به ايراد خطبه بپردازد به طورى كه حد اقل عدد لازم 4 نفر صداى او را بشنوند (1) بلكه احتياط مستحب آن است كه در هنگام موعظه و سفارش به تقوى صداى خود را چنان بلند نمايد كه همه حاضرين مواعظ او را بشنوند و در مجامع بزرگ به توسط بلندگوها به خطبه بپردازد تا تشويق و تحذير و مسائل مهمه را به گوش همگان برساند.

(1) مكارم: بلكه لازم است در حدّ مقدور صداى خود را به نمازگزاران برساند.

اراكى: مسأله امام بايد كمى بين دو خطبه بنشيند و خطبه را طورى بلند بخواند كه حد اقل چهار نفر از مأمومين كه داراى شرايط مى‌باشند بشنوند.

34 احتياط مستحب آن است كه امام در حال خطبه سخنى غير مربوط به خطبه‌ها نگويد البته در فاصله بين خطبه‌ها و نماز سخن گفتن بلا مانع است.

اراكى: مسأله مكروه است امام در بين دو خطبه حرفى غير از خطبه بزند.

35 واجب است امام پس از خطبه اول مقدار كمى بنشيند و سپس به خطبه دوم بپردازد.

اراكى: رجوع كنيد به ذيل مسأله 33.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 851
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست