responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 705

زنجانى: مسأله كسى كه در كمتر از چهار فرسخى شهر رفت و آمد مى‌كند به صورتى كه عرفاً او را كثير السفر مى‌گويند، چنانچه اتفاقاً سفرى برود كه مسافت شرعى است بنا بر احتياط نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند، و اگر رفت و آمد او به جايى نزديك شهر است به حدّى كه رفتن به آنجا عرفاً مسافرت محسوب نشود، در مسافرتى كه به قدر مسافت شرعى است بايد نماز را شكسته بخواند.

[مسأله 1312 كسى كه شغلش مسافرت است]

مسأله 1312 كسى كه شغلش مسافرت است (1) اگر ده روز يا بيشتر در وطن خود بماند، چه از اول قصد ماندن ده روز را داشته باشد، چه بدون قصد بماند، بايد در سفر اوّلى كه بعد از ده روز مى‌رود، نماز را شكسته بخواند (2) .

(1) اراكى: يا مسافرت مقدّمۀ شغل اوست. .

خوئى، تبريزى: چاروادارى كه شغلش مسافرت است. .

زنجانى: كسى كه زياد مسافرت مى‌كند. .

(2) خوئى، تبريزى: و هم چنين است اگر در غير وطن خود، ده روز با قصد بماند.

بهجت: رجوع كنيد به ذيل مسأله 1313.

سيستانى: مسأله كسى كه شغلش مسافرت است چه ده روز يا بيشتر در وطن خود بماند و از اوّل قصد ماندن ده روز را داشته باشد، يا بدون قصد بماند بايد در همان سفر اوّلى كه بعد از ده روز مى‌رود، نماز را تمام بخواند و هم چنين است اگر در غير وطن خود ده روز با قصد يا بدون قصد بماند ولى در خصوص چاروادار يا راننده‌اى كه اتومبيلش را كرايه مى‌دهد اگر چنين باشد احتياط مستحب آن است كه در سفر اوّلى كه بعد از ده روز مى‌رود هم شكسته بخواند و هم تمام.

[مسأله 1313 كسى كه شغلش مسافرت است اگر در غير وطن خود ده روز بماند]

مسأله 1313 كسى كه شغلش مسافرت است (1) ، اگر در غير وطن خود ده روز بماند (2) در سفر اوّلى كه بعد از ده روز مى‌رود بايد نماز را شكسته بخواند (3) . چه از اول، قصد ماندن ده روز را داشته باشد يا نداشته باشد.

اين مسأله در رساله آيت اللّٰه مكارم نيست

(1) اراكى: يا مسافرت مقدمۀ شغل اوست. .

زنجانى: كسى كه زياد مسافرت مى‌كند. .

(2) اراكى: اگر قصد ماندن داشته باشد. .

گلپايگانى، صافى، زنجانى: چنانچه از اوّل قصد ماندن ده روز را داشته. .

نورى: با قصد اقامه بماند. .

فاضل: با قصد بماند. .

(3) نورى: بقيه مسأله ذكر نشده.

اراكى، گلپايگانى، صافى: و اگر از اوّل، قصد ماندن ده روز را نداشته باشد احتياط واجب (گلپايگانى، صافى: احتياط لازم) آن است كه نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند. (صافى: اگر چه اكتفا به تمام هم بدون توجيه نيست) .

زنجانى: و اگر از اول قصد ماندن ده روز را نداشته باشد، بنا بر احتياط در سفر اوّل، هم شكسته و هم تمام بخواند.

فاضل: و اگر قصد ده روز ماندن را نداشته به احتياط واجب جمع بخواند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 705
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست