responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 613

صحيح است و اعاده واجب نيست. ولى اگر اين كار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجدۀ يك ركعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعادۀ آن واجب است.

[س 494 در سجده بايد هفت عضو از بدن روى زمين باشد]

س 494: در سجده بايد هفت عضو از بدن روى زمين باشد، ولى ما به خاطر وضعيت خاص جسمى كه داريم، قادر به انجام اين كار نيستيم، زيرا از معلولين جنگى كه از صندلى چرخدار استفاده مى‌كنند، هستيم و براى نماز يا مهر را به طرف پيشانى بلند مى‌كنيم و يا آن را روى دسته صندلى چرخدار گذاشته و بر آن سجده مى‌كنيم، آيا اين كار صحيح است يا خير؟ ج: اگر قادر به گذاشتن مهر روى دسته صندلى چرخدار يا چيز ديگر مانند بالشت يا چهار پايه و سجده بر آن هستيد، بايد سجده را بدين نحو انجام دهيد و نماز شما صحيح است. در غير اين صورت به هر نحو كه مى‌توانيد هر چند با ايماء و اشاره، سجده و ركوع را انجام دهيد و نماز شما صحيح است. إن شاء اللّٰه موفق باشيد.

[س 495 سجده بر سنگ فرش مرمر مشاهد مشرفه]

س 495: سجده بر سنگ فرش مرمر مشاهد مشرفه چه حكمى دارد؟ ج: سجده بر سنگ مرمر اشكال ندارد.

[س 496 هنگام سجده بر انگشت بزرگ پا]

س 496: آيا جايز است هنگام سجده علاوه بر انگشت بزرگ پا، بعضى از انگشتان ديگر آن را هم بر زمين بگذاريم؟ ج: اشكال ندارد.

[س 497 مهرى براى نماز ساخته شده]

س 497: امروزه مهرى براى نماز ساخته شده كه با شمارش ركعت‌ها و سجده‌هاى نمازگزار باعث مى‌شود تا حدى شك او بر طرف گردد. با توجه به اين كه هنگام گذاشتن پيشانى روى آن، مهر به خاطر دستگاه فلزى كه زير آن نصب شده است، به سمت پائين حركت مى‌كند، آيا با اين توصيف سجده بر آن صحيح است؟ اميدواريم نظر شريف خود را بيان فرمائيد.

ج: اگر محل گذاشتن پيشانى از چيزهائى باشد كه سجده بر آن صحيح است و پس از گذاشتن پيشانى ثابت و بى‌حركت بماند، سجده بر روى آن اشكال ندارد.

[س 498 هنگام نشستن بعد از سجده]

س 498: هنگام نشستن بعد از سجده كدام پا روى ديگرى گذاشته مى‌شود؟ ج: مستحب است كه بر ران چپ بنشيند و روى پاى راست را بر كف پاى چپ بگذارد.

[س 499 در سجده و ركوع بعد از قرائت ذكر واجب]

س 499: در سجده و ركوع بعد از قرائت ذكر واجب، گفتن چه ذكرى افضل است؟ ج: تكرار همان ذكر واجب و بهتر است كه به عدد فرد ختم شود، و در سجده علاوه بر آن چه گفته شد، صلوات و دعا براى حاجت‌هاى دنيا و آخرت مستحب است.

[س 500 شنيدن آياتى كه سجده در اثر شنيدن آنها واجب مى‌شود]

س 500: شنيدن آياتى كه سجده در اثر شنيدن آنها واجب مى‌شود از نوارهاى قرآن كه از ضبط صوت يا صدا و سيما پخش مى‌شود چه حكمى دارد؟ ج: در فرض مرقوم، سجده واجب است.

سلام

[س 510 ردّ تحيت ]

س 510: نظر جناب عالى در بارۀ ردّ تحيتى كه به صيغۀ سلام نباشد، چيست؟ ج: اگر در حال نماز باشد، جواب دادن جايز نيست، ولى اگر در حال نماز نباشد، اگر كلامى است كه عرف آن را تحيت محسوب مى‌كند، احتياط، جواب گفتن آن است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 613
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست