responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 612

ج: يك مرتبه نيز كفايت مى‌كند و چيزى بر او واجب نيست، و تا به ركوع نرفته مى‌تواند بنا را بر اقل گذاشته و تسبيحات را تكرار نمايد تا يقين كند كه آن را سه مرتبه گفته است.

[س 486 قرائت بحول اللّٰه و قوته اقوم و اقعد]

س 486: آيا قرائت «بحول اللّٰه و قوته اقوم و اقعد» هنگام نماز در حال حركت جايز است و آيا گفتن آن در حال قيام صحيح است؟ ج: اشكال ندارد و اصولاً اين ذكر در حالت قيام براى ركعت بعدى گفته مى‌شود.

[س 487 مراد از ذكر چيست]

س 487: مراد از ذكر چيست؟ آيا شامل صلوات بر پيامبر «صلى اللّٰه عليه و آله» و خاندان آن حضرت مى‌شود؟ ج: هر عبارتى كه متضمّن ذكر خداوند عزّ و جلّ باشد، ذكر محسوب مى‌شود و صلوات بر محمد و آل محمد «عليهم افضل صلوات اللّٰه» از بهترين ذكرهاست.

[س 488 هنگامى كه در نماز وتر كه يك ركعت است]

س 488: هنگامى كه در نماز وتر كه يك ركعت است دستها را براى قنوت بلند كرده و حاجات خود را از خداوند عزّ و جلّ طلب مى‌كنيم، آيا طلب حاجات به زبان فارسى اشكال دارد؟ ج: دعا در قنوت به زبان فارسى اشكال ندارد، بلكه هر دعايى را در قنوت مى‌توان به هر زبانى خواند.

سجده و احكام آن

[س 489 سجده و تيمم بر سيمان و موزائيك]

س 489: سجده و تيمم بر سيمان و موزائيك چه حكمى دارد؟ ج: سجده و تيمم بر آن دو اشكال ندارد. اگر چه احوط ترك تيمم بر سيمان و موزائيك است.

[س 490 گذاشتن دستها هنگام نماز بر موزائيك ]

س 490: آيا گذاشتن دستها هنگام نماز بر موزائيكى كه داراى سوراخهاى ريزى است، اشكال دارد؟ ج: اشكال ندارد.

[س 491 سجده بر مهر كه سياه و چرك شده]

س 491: آيا سجده بر مهر كه سياه و چرك شده، به طورى كه لايه‌اى از چرك روى آن را پوشانده و مانع چسبيدن پيشانى روى مهر است، اشكال دارد؟ ج: اگر چرك روى مهر به مقدارى باشد كه حائل بين پيشانى و مهر شود، سجده و نماز باطل است.

[س 492 زنى كه هنگام سجده بر مهر]

س 492: آيا بر زنى كه هنگام سجده بر مهر، پيشانى وى بخصوص جاى سجده با حجاب پوشيده شده است، اعاده نمازهايش واجب است؟ ج: اگر هنگام سجده متوجه وجود حائل نبوده، اعاده بر او واجب نيست.

[س 493 زنى هنگام سجده سر خود را روى مهر گذاشته]

س 493: زنى هنگام سجده، سر خود را روى مهر گذاشته، متوجه مى‌شود كه پيشانى وى به طور كامل با مهر تماس ندارد، زيرا چادر يا روسرى وى مانع از تماس كامل پيشانى با مهر است، لذا سرش را از روى آن بلند كرده و بعد از رفع مانع دوباره روى مهر گذاشته است، نماز او چه حكمى دارد؟ اگر عمل وى سجده مستقلى محسوب شود، نمازهايى كه خوانده است، چه حكمى دارد؟ ج: واجب است بدون اين كه سر خود را از زمين بلند كند، پيشانى‌اش را حركت دهد تا روى مهر قرار بگيرد. اگر بلند كردن پيشانى از زمين براى سجدۀ روى مهر بر اثر جهل يا فراموشى بوده و اين عمل را فقط در يكى از دو سجده يك ركعت انجام مى‌داده، نمازش

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 612
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست