responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 61

مكارم: مسأله هر گاه مخرج غائط را با سه قطعه سنگ يا كاغذ و مانند آن پاك كنند و ذرّات كوچكى كه معمولاً جز با آب برطرف نمى‌شود باقى بماند ضررى ندارد و مى‌تواند با آن نماز بخواند.

[مسأله 69 لازم نيست با سه سنگ مخرج را پاك كنند]

مسأله 69 لازم نيست با سه سنگ يا سه پارچه مخرج را پاك كنند، بلكه با اطراف يك سنگ يا يك پارچه هم كافى است؛ بلكه اگر با يك مرتبه هم غائط برطرف شد كفايت مى‌كند (1) ، ولى با استخوان و سرگين و يا چيزهايى كه احترام آنها لازم است، مانند كاغذى كه اسم خدا بر آن نوشته، اگر پاك كند محل را، نماز نمى‌تواند بخواند.

(1) بهجت: و اگر با سرگين يا استخوان پاك كنند، بنا بر أظهر پاك مى‌شود.

پاك كردن مخرج غائط با چيزهاى مقدّس كه احترام آنها لازم است، مانند كاغذى كه اسم خدا يا پيامبران عليهم السلام بر آن نوشته شده، حرام است و ممكن است در صورت علم و عمد، موجب كفر شود كه در اين صورت، به سبب كافر شدن، تمام بدن نجس مى‌شود ولى در صورت عدم علم و عمد يا غفلت يا خوانا نبودن نوشته، أظهر حصول طهارت است.

اراكى: رجوع كنيد به ذيل مسأله 68.

خوئى، گلپايگانى، صافى، تبريزى: مسأله احتياط واجب آن است كه سنگ (خوئى: و كلوخ) يا پارچه‌اى كه غائط را با آن برطرف مى‌كنند، سه قطعه باشد و اگر با سه قطعه برطرف نشود، بايد به قدرى اضافه نمايد تا مخرج كاملاً پاكيزه شود، ولى باقى ماندن ذرّه‌هاى كوچكى كه ديده نمى‌شود اشكال ندارد؛ پاك كردن مخرج غائط با چيزهايى كه احترام آنها لازم است مانند كاغذى كه اسم خدا و پيغمبران بر آن نوشته شده حرام است و پاك شدن مخرج با استخوان و سرگين محلّ اشكال است.

گلپايگانى، صافى: معصيت و حرام است. .

گلپايگانى، صافى: پاك شدن مخرج با استنجاء به سرگين و استخوان محلّ اشكال است.

تبريزى: بنا بر احتياط با استخوان و سرگين مخرج پاك نمى‌شود.

سيستانى: مسأله مخرج غائط را اگر يك مرتبه با سنگ يا كلوخ يا پارچه كاملاً پاكيزه نمايد كفايت مى‌كند، ولى بهتر آن است كه سه مرتبه انجام دهد. بلكه با سه قطعه هم باشد و اگر با سه مرتبه پاكيزه نشود بايد به قدرى اضافه نمايد تا مخرج كاملاً پاكيزه شود، ولى باقى ماندن اثرى كه معمولاً بدون شستن از بين نمى‌رود، اشكال ندارد؛ پاك كردن مخرج غائط با چيزهايى كه احترام آنها لازم است مانند كاغذى كه اسم خدا و پيغمبران بر آن نوشته شده حرام است و پاك كردن مخرج با استخوان و سرگين اشكال ندارد.

زنجانى: مسأله احتياط آن است كه سنگ يا پارچه‌اى كه غائط را با آن برطرف مى‌كنند سه قطعه باشد، بنا بر اين تطهير با سنگى كه سه طرف داشته باشد خلاف احتياط است، هم چنين بنا بر احتياط مى‌بايست با سه مرتبه تطهير صورت گيرد، هر چند با كمتر از آن مقدار نيز غائط برطرف شود و اگر با سه قطعه برطرف نشد، بايد به قدرى اضافه كنند تا مخرج كاملاً پاك شود،

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 61
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست