[مسأله 1039 اگر بعد از رسيدن به حد ركوع و آرام گرفتن بدن سر بردارد]
مسأله 1039 اگر بعد از رسيدن به حد ركوع و آرام گرفتن بدن سر بردارد و دو مرتبه به قصد ركوع به اندازۀ ركوع خم شود، نمازش باطل است و نيز اگر بعد از آن كه به اندازه ركوع خم شد و بدنش آرام گرفت، به قصد ركوع به قدرى خم شود كه از اندازۀ ركوع بگذرد و دوباره به ركوع برگردد (1) ، بنا بر احتياط واجب نمازش باطل است و بهتر آن است كه نماز را تمام كند و از سر بخواند.
اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: بهجت و مكارم نيست.
(1) فاضل: نمازش باطل است.
خوئى، تبريزى: مسأله اگر بعد از رسيدن به حد ركوع و آرام گرفتن بدن سر بردارد و دو مرتبه به اندازۀ ركوع خم شود، نمازش باطل است.
زنجانى: و دو مرتبه به قصد خضوع به اندازه ركوع خم شود و بدنش آرام گيرد، نمازش باطل است.
گلپايگانى، صافى: سيستانى: اگر (سيستانى: عمداً) بعد از رسيدن به حد ركوع، سر بردارد. .
اراكى، گلپايگانى، صافى: يا بعد از آن كه به اندازه ركوع خم شود (اراكى: و بدنش آرام گرفت، به قصد ركوع) به قدرى خم شود كه از اندازه ركوع بگذرد و دوباره به ركوع برگردد نمازش باطل است (گلپايگانى: چون ركوع زياد شده است) .
[مسأله 1040 بعد از تمام شدن ذكر ركوع، بايد راست بايستد]
مسأله 1040 بعد از تمام شدن ذكر ركوع، بايد راست بايستد و (1) بعد از آن كه بدن آرام گرفت به سجده رود (2) و اگر عمداً (3) پيش از ايستادن، يا پيش از آرام گرفتن بدن به سجده رود نمازش باطل است (4) .
(1) سيستانى: بنا بر احتياط واجب. .
(2) مكارم: و اگر عمداً اين كار را ترك كند نمازش باطل است امّا اگر از روى سهو باشد، اشكالى ندارد.
(3) زنجانى: اگر با علم و عمد. .
(4) سيستانى: اگر عمداً پيش از ايستادن به سجده رود، نمازش باطل است و هم چنين بنا بر احتياط واجب اگر عمداً پيش از آرام گرفتن بدن به سجده رود.
[مسأله 1041 اگر ركوع را فراموش كند]
مسأله 1041 اگر ركوع را فراموش كند و پيش از آن كه به سجده برسد، يادش بيايد (1) ، بايد بايستد بعد به ركوع رود (2) و چنانچه به حالت خميدگى به ركوع برگردد (3) ، نمازش باطل است.
(1) بهجت: اگر به قصد ركوع خم شده بود و مختصر مكثى در ركوع كرد، فقط قيام بعد از ركوع را انجام نداده، بنا بر اين برمىگردد و آن قيام را به جا آورده و به سجده مىرود و الاّ بايد ايستاده و بعد به ركوع رود؛ و احتياط مستحبّ است اگر فراموش كردنِ ركوع قبل از خم شدن باشد، نماز را دو مرتبه بخواند و چنانچه به حالت خميدگى به ركوع برگردد، نمازش باطل است.
(2) سيستانى: و كفايت نمىكند به حالت خميدگى به ركوع برگردد.
(3) زنجانى: كفايت نمىكند، بلكه بايد بايستد بعد به ركوع رود.