responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 543

نشسته يا خوابيده نماز خواند ولى در وقت بر نماز ايستاده قدرت پيدا كرد، بايد نماز را دوباره بخواند؛ و اگر احتمال مى‌داد كه تا آخر وقت قدرت پيدا مى‌كند و در اول وقت رجاءً نشسته يا خوابيده بر طبق حال خود نماز بخواند، چنانچه عذرش تا آخر وقت باقى نباشد، نمازش را بايد دوباره بخواند و اگر باقى باشد، نمازش صحيح است؛ بلكه اگر با يقين به اين كه تا آخر وقت قدرت پيدا مى‌كند در اول وقت، مثلاً به جهت ندانستن مسأله با قصد قربت نماز بخواند و اتفاقاً تا آخر وقت قدرت نيافت، نماز خوانده شده صحيح است.

فاضل: مسأله اگر اطمينان دارد كه تا آخر وقت عذر او برطرف شده و مى‌تواند ايستاده نماز بخواند به احتياط واجب بايد صبر كند تا آخر وقت كه اگر توانست ايستاده نماز بخواند و اگر ممكن نشد نشسته بخواند به احتياط واجب بايد صبر كند، تا آخر وقت كه اگر توانست ايستاده نماز بخواند و اگر ممكن نشد نشسته بخواند، امّا اگر احتمال بدهد كه تا آخر وقت عذر او برطرف مى‌شود بهتر است تا آخر وقت صبر كند.

[مسأله 977 مستحب است در حال ايستادن بدن را راست نگهدارد]

مسأله 977 مستحب است (1) در حال ايستادن، بدن را راست نگهدارد، شانه‌ها را پايين بيندازد، دستها را روى رانها بگذارد، انگشتها را به هم بچسباند، جاى سجده را نگاه كند، سنگينى بدن را به طور مساوى روى دو پا بيندازد، با خضوع و خشوع باشد، (2) پاها را پس و پيش نگذارد (3) ، اگر مرد است پاها را از سه انگشتِ باز، تا يك وجب فاصله دهد و اگر زن است پاها را به هم بچسباند.

(1) مكارم: شايسته است. .

(2) مكارم: [و]مردان كمى پاها را باز بگذارند و زنان به هم بچسبانند. [پايان مسأله]

(3) اراكى: [و]پاها را از سه انگشت باز تا يك وجب فاصله دهد. [پايان مسأله]

بهجت: رجوع كنيد به مسألۀ اختصاصى (925) ، صفحه (606) .

قرائت

[مسأله 978 در ركعت اول و دوم نمازهاى واجب يوميه]

مسأله 978 در ركعت اول و دوم نمازهاى واجب يوميه، انسان بايد اول حمد و بعد از آن (1) يك سورۀ تمام بخواند (2) .

(1) خوئى، تبريزى: بنا بر احتياط. .

سيستانى: بعد از آن سوره و بنا بر احتياط. .

(2) خوئى، سيستانى، تبريزى، صافى: و سورۀ «و الضّحى» و «أ لم نشرح» و هم چنين سورۀ «فيل» و «لإيلاف» در نماز (سيستانى: بنا بر احتياط) يك سوره حساب مى‌شود.

بهجت: مسأله در ركعت اول و دوم نمازهاى واجب يوميه، انسان بايد اول سورۀ حمد و بعد از آن بنا بر احتياط در صورتى كه مى‌داند يا مى‌تواند ياد بگيرد، يك سورۀ تمام بخواند و بنا بر اظهر اگر سورۀ «ضحىٰ» را مى‌خواند بايد سورۀ «أ لم نشرح» را هم بدنبال آن بخواند و اگر سورۀ «فيل» را خواند سورۀ «قريش» را هم بخواند.

زنجانى: مسأله در ركعت اول و دوم نمازهاى واجب انسان بايد اول حمد بخواند و سپس مستحب مؤكد است كه يك سوره تمام بخواند بلكه خواندن سوره مطابق احتياط استحبابى نيز مى‌باشد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 543
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست