responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 468

بهجت: مسأله پوشيدن لباس مخصوص زنان براى مرد و هم چنين پوشيدن لباس مخصوص مردان براى زن، حرام است، اگر چه حرام بودن تا موقعى كه داخل در لباس شهرت نباشد، مورد تأمّل است؛ و نيز تزيين هر يك از مرد و زن به زينت ديگرى، حرام است. و لباس شهرت عبارت از لباسى است كه از جهت جنس يا رنگ يا نحوۀ برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زىِّ پوشندۀ لباس باشد.

زنجانى: مسأله اگر مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه را لباس عادى خود قرار دهد، بنا بر احتياط واجب حرام است ولى نماز خواندن در آن صحيح است و احتياط مستحب آن است كه اصلاً مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه نپوشد خصوصاً در هنگام نماز خواندن.

سيستانى: مسأله پوشيدن لباس زنانه بر مردان و پوشيدن لباس مردانه بر زنان حرام نيست و نماز خواندن با آن باطل نيست ولى بنا بر احتياط واجب جايز نيست مرد خود را به هيئت و زىّ زن درآورد و هم چنين به عكس.

[مسأله 847 كسى كه بايد خوابيده نماز بخواند]

مسأله 847 كسى كه بايد خوابيده نماز بخواند، اگر برهنه باشد (1) و لحاف يا تشك او (2) نجس يا ابريشم خالص يا از اجزاء حيوان حرام گوشت باشد، احتياط واجب آن است كه در نماز خود را با آنها نپوشاند.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) مكارم: بنا بر احتياط واجب بايد لحاف يا تشك او نجس يا ابريشم خالص و مانند آن كه در بالا گفته شد، نباشد مگر در حالت اضطرار.

(2) صافى: لحاف او. .

سيستانى: مسأله كسى كه بايد خوابيده نماز بخواند، لازم نيست ملافه يا لحافى كه بر خود مى‌كشد داراى شرايط لباس نمازگزار باشد مگر طورى باشد كه بر آن پوشيدن صدق كند مثل آن كه آن را بر خود به پيچد.

خوئى، تبريزى: مسأله كسى كه بايد خوابيده نماز بخواند، اگر لحافش از اجزاءِ حيوان حرام گوشت باشد، نماز در آن جايز نيست هر چند برهنه نباشد و اگر نجس يا ابريشم باشد در صورتى كه پوشيدن بر آن صدق كند نماز در آن نيز جايز نيست. ولى مجرّد روى خود كشيدن آن عيبى ندارد و ضرر به نماز نمى‌رساند و امّا تشك به هر حال عيب ندارد مگر اين كه مقدارى از آن را به خود به پيچد كه در عرف پوشيدن گفته شود كه در اين صورت حكم آن حكم لحاف است.

زنجانى: صحيح نيست. .

زنجانى: نماز در آن نيز باطل است. .

مسائل اختصاصى

مكارم: مسأله 771 پوشيدن لباسى كه مايۀ هتك و بى‌آبرويى انسان يا منشأ فساد مى‌شود اشكال دارد.

فاضل: مسأله 858 كسى كه ساتر ندارد و احتمال مى‌دهد تا آخر وقت پيدا شود بنا بر احتياط واجب بايد نماز را از اوّل وقت تأخير بيندازد و با ساتر نماز بخواند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 468
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست