responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 406

به جاى نماز ظهر دو ركعت نماز جمعه بخواند ولى در اين زمان اگر كسى نماز جمعه بخواند، احتياط واجب آن است كه نماز ظهر را هم بخواند.

زنجانى: ولى در زمان غيبت حضرت عليه السلام خواندن نماز ظهر در وقتِ امكان حضور در نماز جمعه با شرايط معتبر، خلاف احتياط است.

فاضل، مكارم: مسأله نماز جمعه دو ركعت است و در روز جمعه جانشين نماز ظهر مى‌شود و در زمان حضور پيامبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و امام معصوم عليه السلام و نائب خاصّ او، واجب عينى است، اما در زمان غيبت كبرى واجب تخييرى مى‌باشد، يعنى ميان نماز جمعه و نماز ظهر مخيّر است، ولى در زمانى كه حكومت عدل اسلامى مى‌باشد و نماز جمعه اقامه شود، بهتر آن است كه نماز جمعه خوانده شود.

مكارم: احتياط آن است كه ترك نشود.

تبريزى: مسأله در زمان غيبت امام عليه السلام نماز جمعه در غير صورتى كه ذكر خواهد شد اگر اقامه شود مجزى از نماز ظهر نيست. لكن در صورت اقامۀ آن با شرايط، شركت در آن بنا بر احتياط، واجب است.

بهجت: مسأله در روز جمعه انسان مى‌تواند بنا بر أظهر به جاى نماز ظهر دو ركعت نماز جمعه بخواند و در عصر غيبت وجوب آن تخييرى است يعنى نماز جمعه كفايت از نماز ظهر مى‌كند شرايط و احكام نماز جمعه در وقت مربوط به آن بيان خواهد شد.

[مسأله 734 نماز جمعه را از موقعى كه عرفاً اول ظهر مى‌گويند تأخير نيندازند]

مسأله 734 احتياط واجب آن است كه نماز جمعه را از موقعى كه عرفاً اول ظهر مى‌گويند تأخير نيندازند و اگر از اوائل ظهر تأخير افتاد به جاى نماز جمعه نماز ظهر بخواند.

بهجت: رجوع كنيد به مسأله 1(از احكام نماز جمعه) صفحۀ(872) .

خوئى: مسأله وقت نماز جمعه، وقت زوال آفتاب است و وقتش تا برابر شدن سايه شاخص است با شاخص بنا بر أظهر.

اراكى: مسأله وقت نماز جمعه از اوّل ظهر است تا وقتى كه يك ساعت از اوّل ظهر بگذرد.

گلپايگانى، صافى: مسأله وقت نماز جمعه از اول ظهر است، تا مقدارى كه مكلف بتواند نماز جمعه را با شرايط آن از تحصيل طهارت از حدث و خبث و حضور در اجتماع به جا آورد.

سيستانى: مسأله وقت نماز جمعه، وقت زوال آفتاب يعنى ظهر است و وقتش اول عرفى زوال است پس هر گاه از اين وقت نماز جمعه را تأخير انداخت وقتش تمام شده و نماز ظهر را بايد به جا آورد.

زنجانى: مسأله وقت نماز جمعه از اول ظهر است تا يك ساعت، و مراد از ساعت: (112) روز است؛ بنا بر اين در فصول مختلف تغيير مى‌كند.

تبريزى: مسأله وقت نماز جمعه از اول ظهر است تا وقتى كه سايه شاخص در طرف مشرق به اندازۀ خود شاخص شود.

مكارم: مسأله وقت نماز جمعه از اول ظهر است به مقدارى كه اذان و خطبه‌ها و نماز مطابق معمول انجام شود و با گذشتن اين مقدار، وقت نماز جمعه پايان مى‌يابد و بايد نماز ظهر خوانده شود.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 406
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست