responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 407

مسأله اختصاصى

فاضل: مسأله 733 همان طور كه [در مسألۀ شماره (731)]بيان شده است براى هر يك از نمازهاى ظهر و عصر و مغرب و عشا يك وقت مخصوص وجود دارد كه اگر مكلّف عمداً نماز عصر را در وقت مخصوص ظهر يا نماز عشا را عمداً در وقت مخصوص مغرب بخواند نمازش باطل است اما اگر بخواهد نماز ديگرى مانند قضاى نماز صبح يا غير آن را در وقت مخصوص ظهر يا مغرب بخواند نمازش صحيح است.

وقت نماز مغرب و عشا

[مسأله 735 مغرب موقعى است كه سرخى طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پيدا مى‌شود]

مسأله 735 مغرب، موقعى است كه سرخى طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پيدا مى‌شود (1) ، از بين برود. (2)

(1) زنجانى: كه در هنگام غروب آفتاب پديدار مى‌گردد. .

(2) اراكى، گلپايگانى، فاضل، صافى: از بالاى سر انسان بگذرد.

خوئى، تبريزى: مسأله احتياط واجب آن است كه قبل از اين كه سرخى طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پيدا مى‌شود از بالاى سر انسان بگذرد انسان نماز مغرب را به جا نياورد.

سيستانى: مسأله اگر انسان شك در غروب آفتاب داشته باشد و احتمال بدهد پشت كوهها يا ساختمانها يا درختان مخفى شده باشد، بايد قبل از اين كه سرخى طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پيدا مى‌شود از بالاى سر انسان بگذرد، نماز مغرب را به جا نياورد. و اگر شك هم نداشته باشد، بنا بر احتياط واجب بايد تا وقت مذكور صبر كند.

مكارم: مسأله مغرب موقعى است كه قرص آفتاب در افق پنهان شود و احتياط آن است كه صبر كند تا سرخى طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پيدا مى‌شود از بالاى سر بگذرد و به طرف مغرب برگردد، هنگام مغرب وقت نماز مغرب و عشا وارد مى‌شود و تا نيمه شب ادامه دارد.

بهجت: مسأله مغرب موقعى است كه آفتاب از زمينى كه مسطح است غروب كند و منطقه‌اى كه پستى و بلندى دارد، مغرب آن موقعى است كه اگر زمين مسطّح بود آفتاب غروب مى‌كرد، ولى احتياط مستحبّ اين است كه سرخى طرف مشرق كه بعد از غروبِ آفتاب پيدا مى‌شود از بين برود.

[مسأله 736 وقت مخصوص نماز مغرب و عشا]

مسأله 736 نماز مغرب و عشا هر كدام وقت مخصوص و مشتركى دارند (1) : وقت مخصوص نماز مغرب از اوّل مغرب است، تا وقتى كه از مغرب به اندازۀ خواندن سه ركعت نماز بگذرد، كه اگر كسى مثلاً مسافر باشد و تمام نماز عشا را سهواً در اين وقت بخواند (2) احتياط مستحبّ آن است كه بعد از نماز مغرب نماز عشا را دوباره بخواند (3) و وقت مخصوص نماز عشا (4) موقعى است كه به اندازۀ خواندن نماز عشا به نصف شب مانده باشد كه اگر كسى تا اين موقع نماز مغرب را عمداً (5) نخواند بايد اول نماز عشا و بعد از آن نماز مغرب را بخواند (6) و بين وقت مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشا وقت مشترك نماز مغرب و عشا است كه اگر كسى در اين وقت

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 407
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست