responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 352

كشته مى‌شوند، خواه مرد باشند، يا زن، بزرگ باشند و يا كودك، در اين گونه موارد غسل و كفن و حنوط واجب نيست، بلكه بايد آنها را با همان لباسهايشان بعد از خواندن نماز دفن كنند.

مكارم: مسأله 604 حكم مسألۀ سابق در بارۀ كسانى است كه در ميدان جنگ كشته شده باشند، يعنى پيش از آن كه مسلمانان به او برسند جان داده است، اما اگر به او برسند و زنده باشد، يا به صورت مجروح او را از ميدان جنگ خارج سازند و در بيمارستان يا غير آن از دنيا برود، گرچه ثواب شهيدان را دارد ولى حكم فوق شامل حال آنها نمى‌شود.

مكارم: مسأله 605 در جنگهاى امروز كه ميدانهاى جنگ وسعت دارد و گاه كيلومترها يا فرسخها مسافت را در بر مى‌گيرد و گلوله‌هاى دشمن و مانند آن تا مسافت زيادى مى‌رسد، تمام اين صحنه كه مركز تجمّع سربازان است ميدان جنگ محسوب مى‌شود، ولى اگر دشمن به وسيلۀ بمباران افرادى را دور از جبهه‌هاى جنگ به قتل برساند، احكام بالا در مورد آنها جارى نيست.

مكارم: مسأله 606 هر گاه به علتى شهيد برهنه شده باشد، بايد او را كفن كنند و بدون غسل دفن نمايند.

مكارم: مسأله 607 دوم: «كسانى كه قتل آنها به عنوان قصاص يا حدّ شرعى واجب شده است» و حاكم شرع به آنها دستور مى‌دهد مراسم غسل ميّت را خودشان در حال حيات انجام دهند و سه غسل را طبق دستورى كه قبلاً گذشت به جا آورده، سپس دو قسمت از قسمتهاى سه‌گانۀ كفن را يعنى لنگ و پيراهن را مى‌پوشند و مانند ميّت حنوط مى‌كنند و بعد از كشته شدن، قطعۀ سوّم را بر آنها مى‌پوشانند و نماز بر آنها خوانده و به همان حال دفنشان مى‌كنند و لازم نيست خون را از بدن و كفن آنها بشويند حتى اگر بر اثر ترس و وحشت خود را نجس كنند، تكرار غسل لازم نيست.

احكام اموات (استفتاءات از مقام معظم رهبرى)

[س 226 آيا در غسل و كفن و دفن اموات، مماثلت و همجنس بودن شرط است]

س 226: آيا در غسل و كفن و دفن اموات، مماثلت و همجنس بودن شرط است يا هر يك از زن و مرد مى‌تواند امور ميت ديگر را انجام دهد؟ ج: همجنس بودن با ميّت فقط در غسل دادن او شرط است و در صورتى كه غسل دادن ميّت به وسيله همجنس او امكان دارد، غسل دادن به وسيلۀ غير همجنس صحيح نيست و غسل ميّت باطل است. ولى در تكفين و تدفين همجنس بودن شرط نيست.

[س 227 متعارف است كه اموات را در منزل مسكونى غسل مى‌دهند]

س 227: امروزه در روستاها متعارف است كه اموات را در منزل مسكونى غسل مى‌دهند. گاهى ميّت وصى نداشته و چند فرزند صغير دارد. نظر مبارك راجع به اين موارد چيست؟ ج: تصرفات مورد نياز براى تجهيز ميّت از قبيل غسل و كفن و دفن، به مقدار متعارف، متوقف بر اذن ولى صغير نيست و اشكال از جهت وجود فرزندان صغير ايجاد نمى‌شود.

[س 228 شخصى بر اثر تصادف يا سقوط از ارتفاع فوت كرده است]

س 228: شخصى بر اثر تصادف يا سقوط از ارتفاع فوت كرده است و جسد او خونريزى دارد، آيا بايد منتظر ماند تا خون، خود به خود يا با وسائل پزشكى بند بيايد يا اين كه با وجود خونريزى جايز است اقدام به دفن او نمايند؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 352
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست