responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 35

آيا ملزم به رعايت نظر وى هستم؟ ج: در مسائل عمومى جامعه اسلامى كه يكى از آنها دفاع از اسلام و مسلمين بر ضد كفار و مستكبران متجاوز است، اطاعت از حكم ولى امر مسلمين واجب است.

[س 55 تعارض حكم با فتوا ]

س 55: حكم يا فتواى ولى امر مسلمانان تا چه حد قابل اجرا مى‌باشد؟ و در صورت تعارض با رأى مرجع تقليد اعلم، كداميك مقدم است؟ ج: اطاعت از حكم ولى فقيه بر همگان واجب است و فتواى مرجع تقليد نمى‌تواند با آن معارضه كند.

ولايت فقيه و حكم حاكم

[س 56 اعتقاد به ولايت فقيه]

س 56: آيا اعتقاد به اصل ولايت فقيه از جهت مفهوم و مصداق يك امر عقلى است يا شرعى؟ ج: ولايت فقيه كه عبارت است از حكومت فقيه عادل و دين‌شناس حكم شرعى تعبدى است كه مورد تأييد عقل نيز مى‌باشد، و در تعيين مصداق آن روش عقلائى وجود دارد كه در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران بيان شده است.

[س 57 حكم شرعى در صورتى كه ولى امر مسلمين بر خلاف آنها حكم نمايد]

س 57: آيا احكام شرعى در صورتى كه ولى امر مسلمين به دليل مصالح عمومى مسلمانان، بر خلاف آنها حكم نمايد، قابل تغيير و تعطيل است؟ ج: موارد اين مسأله مختلف است.

[س 58 رسانه‌هاى گروهى و ولايت فقيه ]

س 58: آيا رسانه‌هاى گروهى در نظام حكومت اسلامى بايد تحت نظارت ولى فقيه يا حوزه‌هاى علميه و يا نهاد ديگرى باشند؟ ج: ادارۀ رسانه‌هاى گروهى بايد تحت امر و اشراف ولى امر مسلمين باشد و در جهت خدمت به اسلام و مسلمين و نشر معارف ارزشمند الهى به كار گمارده شود، و نيز در جهت پيشرفت فكرى جامعۀ اسلامى و حل مشكلات آن و اتحاد مسلمانان و گسترش اخوت و برادرى در ميان مسلمين و امثال اين گونه امور از آن استفاده شود.

[س 59 كسى كه اعتقاد به ولايت مطلقۀ فقيه ندارد]

س 59: آيا كسى كه اعتقاد به ولايت مطلقۀ فقيه ندارد، مسلمان حقيقى محسوب مى‌شود؟ ج: عدم اعتقاد به ولايت مطلقۀ فقيه، اعم از اين كه بر اثر اجتهاد باشد يا تقليد، در عصر غيبت حضرت حجت «ارواحنا فداه» موجب ارتداد و خروج از دين اسلام نمى‌شود.

[س 60 آيا ولى فقيه ولايت تكوينى دارد]

س 60: آيا ولى فقيه ولايت تكوينى دارد كه بر اساس آن بتواند احكام دينى را به هر دليلى مانند مصلحت عمومى، نسخ نمايد؟ ج: بعد از وفات پيامبر اكرم «صلى اللّٰه عليه و آله» امكان نسخ احكام دين اسلام وجود ندارد، و تغيير موضوع يا پيدايش حالت ضرورت و اضطرار يا وجود مانع موقتى براى اجراى حكم، نسخ محسوب نمى‌شود، و ولايت تكوينى، اختصاص به معصومين «عليهم السلام» دارد.

[س 61 ولايت فقيه و امور حسبيه ]

س 61: وظيفۀ ما در برابر كسانى كه اعتقادى به ولايت فقيه جز در امور حسبيه ندارند، با توجه به اين كه بعضى از نمايندگان آنان اين ديدگاه را ترويج مى‌كنند، چيست؟ ج: ولايت فقيه در رهبرى جامعه اسلامى و ادارۀ امور اجتماعى ملت اسلامى در

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 35
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست