responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 323

تبريزى: مزد گرفتن براى غسل دادن اشكال دارد و اگر كسى براى گرفتن مزد، ميّت را غسل دهد و در غسل دادن قصد قربت كند آن غسل صحيح است. .

سيستانى: مزد گرفتن براى غسل دادن ميّت بنا بر احتياط، حرام است و اگر كسى براى گرفتن مزد، ميّت را غسل دهد به طورى كه منافات با قصد قربت داشته باشد آن غسل باطل است. .

نورى: واجب آن است كه براى غسل دادن ميّت، مزد نگيرند. .

(2) مكارم: مزد گرفتن براى كارهاى مقدّماتى و نظافت او و مانند آن اشكالى ندارد.

تبريزى: اشكالى ندارد.

[مسأله 568 اگر آب پيدا نشود]

مسأله 568 اگر آب پيدا نشود، يا استعمال آن مانعى داشته باشد بايد عوض هر غسل، ميّت را يك تيمم بدهند (1) .

(1) اراكى: و احتياط آن است كه يك تيمم ديگر هم بدل از هر سه غسل بدهند.

خوئى: مسأله-(در غسل ميّت غسل جبيره‌اى مشروع نيست و) اگر آب پيدا نشود يا استعمال آن مانعى داشته باشد، بايد عوض هر غسل ميّت را يك تيمّم بدهند و احتياط واجب آن است كه يك تيمّم ديگر هم عوض هر سه غسل بدهند و اگر كسى كه تيمم مى‌دهد در يكى از اين سه تيمّم قصد ما في الذّمه نمايد، يعنى: نيّت كند كه اين تيمّم را براى آن كه به تكليف عمل شده باشد انجام مى‌دهم، تيمّم چهارم لازم نيست.

[قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام: گلپايگانى، صافى، تبريزى نيست]

سيستانى: بايد عوض غسل، ميّت را يك تيمّم بدهند و احتياط مستحبّ آن است كه سه تيمم بدهند.

زنجانى: بايد ميت را يك تيمم دهند و بنا بر احتياط مستحب عوض هر غسل ميت را يك تيمم دهند و در غير تيمم اول ساير تيممها را رجاءً انجام دهند، و كسى كه ميت را سه تيمم مى‌دهد اگر در يكى از آنها قصد ما فى الذمه نمايد؛ يعنى نيت كند كه اين تيمم را براى آن كه به تكليف عمل شده باشد، انجام مى‌دهم، بى‌اشكال تيمم چهارم لازم نيست.

گلپايگانى، صافى: در تيمّم سوم. .

بهجت: مسأله اگر آب پيدا نشود، يا استعمال آن مانعى داشته باشد، بايد بنا بر احتياط واجب ميّت را سه تيمّم بدهند و تيمّم اول را به قصد ما في الذّمه انجام دهند؛ و اما اگر آب هست ولى فقط براى يك غسل كافى است مسأله دو صورت دارد: اول آن كه: آب طورى است كه فقط در غسل معينى قابل استفاده است. دوم آن كه: غسل معين نيست. اگر غسل معين است، مثل اين كه آب مخلوط با سدر يا كافور شده باشد، در اين صورت آن آب را در غسل مربوط به خودش استفاده مى‌كنند و به جاى دو غسل ديگر ميّت را تيمّم مى‌دهند و در اين اعمال ترتيب معتبر در غسل ميّت را رعايت مى‌كنند. اما اگر غسل معين نباشد مثل اين كه آب خالص است و سدر و كافور هم موجود است،

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 323
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست