غسل كند و اگر آب سرد پيدا نكند يا براى او ضرر داشته باشد، نمىتواند در بيرون آب غسل ترتيبى كند و چنانچه بعد از آن كه تمام بدن زير آب رفت، نيّت غسل ترتيبى كند و به نيّت سر و گردن بدن را حركت دهد بعد يك مرتبه به نيّت طرف راست و مرتبۀ ديگر به نيّت طرف چپ، بدن را حركت دهد، غسل او صحيح است.
خوئى، سيستانى، زنجانى: مسأله كسى كه از حرام جُنُب شده چنانچه با آب گرم غسل كند اگر چه عرق مىكند غسل او صحيح است (خوئى، زنجانى: و احتياط مستحبّ آن است كه با آب سرد غسل كند) .
صافى: مسأله گذشت كه عرق جُنُب از حرام نجس نيست، بنا بر اين اگر با آب گرم غسل كند، غسل او صحيح است و احتياط مستحب آن است كه با آب سرد غسل كند.
تبريزى: مسأله كسى كه از حرام جُنُب شده و بخواهد با آب گرم غسل كند عرق مىكند، مانعى ندارد.
[مسأله 374 اگر در غسل به اندازۀ سر مويى از بدن نشسته بماند]
مسأله 374 اگر در غسل به اندازۀ سر مويى از بدن نشسته بماند، (1) غسل باطل است، ولى شستن جاهايى از بدن كه ديده نمىشود، مثل توى گوش و بينى، واجب نيست. (2)
(1) بهجت: اگر در غسل مقدارى از بدن نشسته بماند. .
مكارم: هر گاه مختصرى از بدن شسته نشود. .
(2) خوئى، تبريزى، سيستانى: شستن مثل توى گوش و بينى و هر چه از باطن شمرده مىشود، واجب نيست.
زنجانى: مسأله در غسل بايد تمام بدن شسته شود، حتى نبايد سر مويى از بدن نشسته بماند؛ (البتّه نبايد به وسوسههاى شيطانى اعتنا كرد) ولى شستن مثل داخل بينى و هر چه از باطن شمرده مىشود، واجب نيست.
[مسأله 375 جايى را كه شك دارد از ظاهر بدن است]
مسأله 375 جايى را كه شك دارد از ظاهر بدن است يا از باطن آن، شستن آن لازم نيست (1) ، ولى احتياط در شستن است.
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست
(1) اراكى: شستن آن لازم است.
گلپايگانى، صافى: بنا بر احتياط واجب بايد بشويد.
خوئى، تبريزى، زنجانى: چنانچه قبلاً از ظاهر بوده بايد بشويد و الاّ واجب نيست.
فاضل: بنا بر احتياط واجب لازم نيست بشويد مگر اين كه سابقاً باطن بوده و خارجاً شك شود كه آيا ظاهر شده يا نه كه در اين صورت شستن آن لازم نيست.
سيستانى: بايد آن را بشويد.
[مسأله 376 اگر سوراخ جاى گوشواره]
مسأله 376 اگر سوراخ جاى گوشواره و مانند آن به قدرى گشاد باشد كه داخل آن ديده شود (1) ، بايد آن را شست و اگر ديده نشود (2) شستن داخل آن لازم نيست.
اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: بهجت و مكارم نيست
(1) فاضل: و جزء ظاهر بدن به حساب آيد. .
خوئى، تبريزى، سيستانى، زنجانى: كه داخل آن از ظاهر شمرده شود بايد آن را شست. وگرنه شستن آن لازم نيست.