responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 219

(1) اراكى: و نيّت غسل كند، كفايت مى‌كند و نيازى به حركت دادن بدن نمى‌باشد.

(2) فاضل: ولى احتياط مستحب اين است كه بيشتر بدن خارج از آب باشد و پس از نيت زير آب رود.

سيستانى: رجوع كنيد به ذيل مسأله (367) .

گلپايگانى: مسأله در غسل ارتماسى لازم نيست موقعى نيّت كند كه مقدارى از بدن بيرون آب باشد بلكه اگر در حالتى كه تمام بدن زير آب باشد، نيّت كند و بدن را حركت دهد، كافى است.

خوئى، تبريزى: مسأله در غسل ارتماسى بنا بر احتياط واجب بايد موقعى نيّت كند كه مقدارى از بدن بيرون آب باشد.

زنجانى: مسأله در غسل ارتماسى بنا بر احتياط مستحب موقعى نيت كند كه مقدارى از بدن بيرون آب باشد، و اگر در هنگامى كه در آب قرار گرفته به قصد غسل ارتماسى بدن را حركت دهد تا آب جديدى به بدن برسد يا به حركت خودِ آب، آب جديدى به بدن برسد و نيت غسل ارتماسى كند كفايت مى‌كند، هر چند خلاف احتياط استحبابى است.

مكارم: مسأله هر گاه مقدارى از بدن بيرون آب باشد و نيّت غسل ارتماسى كند و در آب فرو رود كافى است، امّا اگر تمام بدن زير آب باشد و آن را تكان دهد مشكل است.

صافى: مسأله در غسل ارتماسى احتياط اين است كه موقعى نيت كند كه مقدارى از بدن بيرون آب باشد.

[مسأله 369 اگر بعد از غسل ارتماسى بفهمد به مقدارى از بدن آب نرسيده]

مسأله 369 اگر بعد از غسل ارتماسى بفهمد به مقدارى از بدن آب نرسيده، (چه جاى آن را بداند يا نداند (1)) بايد دوباره غسل كند. (2)

(1) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه مكارم نيست]

(2) زنجانى: بنا بر احتياط مستحب دوباره غسل كند؛ ولى بنا بر اقوى تمام يا قسمتى از سر و گردن را كه مى‌داند شسته است، لازم نيست دوباره بشويد.

بهجت: مسأله اگر بلا فاصله بعد از غسل ارتماسى بفهمد كه به جائى از بدن آب نرسيده اگر جاى آن را بداند، شستن همان مقدار كافى است، و اگر جاى آن را نداند يا بعد از مدتى متوجه شود، بايد دوباره غسل كند.

[مسأله 370 اگر براى غسل ترتيبى وقت ندارد]

مسأله 370 اگر براى غسل ترتيبى وقت ندارد و براى ارتماسى وقت دارد، بايد غسل ارتماسى كند.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

[مسأله 371 كسى كه روزۀ واجب گرفته]

مسأله 371 كسى كه روزۀ واجب گرفته (1) يا براى حج يا عمره احرام بسته نمى‌تواند غسل ارتماسى كند (2) ولى اگر از روى فراموشى غسل ارتماسى كند صحيح است.

اين مسأله در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) خوئى، تبريزى: كسى كه روزه‌اى گرفته كه واجب معيّن است. .

(2) سيستانى: كسى كه براى حجّ يا عمره احرام بسته نبايد غسل ارتماسى كند. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 219
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست