responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 17

(5) اراكى: از هر يك مى‌تواند تقليد كند، هر چند أولى و أحوط آن است كه پرهيزكارتر را انتخاب كند.

گلپايگانى، صافى: مسأله اگر شناختن اعلم مشكل باشد، مى‌تواند از كسى تقليد كند كه يقين به اعلم بودن ديگران از او نداشته باشد يا مخالفت فتواى او با فتواى اعلم معلوم نباشد. و اگر چند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يكديگر مساوى باشند، بايد از يكى از آنان تقليد كند. ولى چنانچه يكى از آنان پرهيزكارتر باشد بهتر آن است كه از او تقليد كند.

تبريزى: مسأله اگر اختلاف بين مجتهدين و لو اجمالاً معلوم و شناختن اعلم مشكل باشد، چنانچه احتمال مى‌دهد يكى از آنان اعلم از ديگران باشد لازم است از او تقليد نمايد و در صورت احتمال اعلميّت در هر كدام كافى است از يكى از آنها تقليد كند و گمان به اعلميّت معتبر نيست و هم چنين اگر مجتهدين در اعلميت مساوى باشند مى‌تواند از يكى از آنها تقليد كند.

مكارم: مسأله هر گاه شناختن اعلم بطور قطع ممكن نشود، احتياط آن است از كسى تقليد كند كه گمان به اعلم بودن او دارد، و در صورت شكّ ميان چند مجتهد و عدم ترجيح آنها از هر كدام بخواهد مى‌تواند تقليد كند.

بهجت: مسأله اگر شناختن اعلم مشكل باشد و انسان گمان به اعلم بودن كسى دارد، در صورتى كه گمانش به حدّ اطمينان برسد بايد از او تقليد كند. بلكه اگر اطمينان براى او حاصل نشد بعيد نيست ترجيح كسى كه فقط به اعلم بودن او گمان دارد يا احتمال مى‌دهد، ولى بهتر اين است كه در اين صورت به قول كسى عمل كند كه موافق احتياط باشد. امّا اگر احتمال ضعيفى هم بدهد كه كسى اعلم است و بداند ديگرى از او اعلم نيست، بايد از او تقليد نمايد. و اگر چند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يكديگر مساوى باشند بايد از يكى از آنان تقليد كند.

زنجانى: مسأله اگر انسان اختلاف بين مجتهدين را در مسائل مورد ابتلا احتمال دهد و يقين داشته باشد كه يكى از مجتهدين از ديگران اعلم است و او را نتواند تشخيص دهد، بايد در صورت امكان، احتياط نمايد و اگر احتياط ممكن نيست، از كسى كه به اعلم بودن وى گمان داشته باشد تقليد كند و اگر گمان نداشته باشد، از هر كسى كه احتمال اعلم بودن او را بدهد مى‌تواند تقليد كند. و اگر يقين نداشته باشد كه يكى از مجتهدين از ديگران اعلم است بايد از كسى تقليد كند كه گمان به اعلم بودن او دارد و احتياط كردن لازم نيست، بلكه اگر احتمال اعلم بودن يكى را بدهد و بداند ديگرى از او اعلم نيست، بايد از او تقليد نمايد، هر چند گمان داشته باشد كه با هم مساويند و اگر هيچ يك از افراد در احتمال اعلم بودن بر ديگرى ترجيح نداشته باشد، از يكى از آنها تقليد مى‌نمايد.

مسائل اختصاصى

بهجت: مسأله 5 در صورت مساوى بودن دو مجتهد، جايز است انسان در مسائلى كه ارتباطى با هم ندارند، بعضى مسائل را از يكى و بعضى ديگر را از مجتهد ديگر تقليد نمايد.

بهجت: مسأله 6 عدول از مجتهد زنده به مجتهد ديگر، در صورت تساوى دو مجتهد در اعلميّت، در جميع مسائل يا در بعضى مسائل كه ارتباطى با هم ندارند، جايز است، ولى احوط ترك عدول است مگر به اعلم؛ و حكم اورعيّت نيز مانند اعلميّت است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست