responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 145

[س 302 آب انگورى كه با آتش جوشيده شده]

س 302: آب انگورى كه با آتش جوشيده شده و دو ثلث آن كم نشده است، ولى مست‌كننده نيست، چه حكمى دارد؟ ج: خوردن آن حرام است، ولى نجس نيست.

[س 303 اگر مقدارى غوره براى گرفتن آب آن جوشانده شود]

س 303: گفته مى‌شود كه اگر مقدارى غوره براى گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن يك يا چند حبه انگور باشد، آن چه بعد از جوشاندن باقى مى‌ماند، حرام است. آيا اين سخن صحيح است؟ ج: اگر حبه‌هاى انگور بسيار كم باشد و آب آن در آب غوره مستهلك شود، به طورى كه آب انگور بر آن صدق نكند، حلال است. ولى اگر حبه‌هاى انگور به تنهائى به وسيلۀ آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.

[س 304حكم الكل ]

س 304: امروزه از الكل كه در واقع مسكر است براى ساخت بسيارى از داروها بخصوص داروهاى نوشيدنى، عطرها بويژه انواع ادكلن‌هايى كه از خارج وارد مى‌شوند، استفاده مى‌كنند. آيا به افراد آگاه يا جاهل به مسأله اجازۀ خريد و فروش و استفاده و بهره‌گيرى‌هاى ديگر از آنها را مى‌دهيد؟ ج: الكل‌هائى كه معلوم نيست در اصل از اقسام مايعات مست‌كننده باشند، محكوم به طهارت هستند، و خريد و فروش و استعمال مايعاتى كه با آنها مخلوط شده‌اند اشكال ندارد.

[س 305 استفاده از الكل سفيد]

س 305: آيا استفاده از الكل سفيد براى ضد عفونى كردن دست و لوازم پزشكى مثل دما سنج و غير آن به خاطر استفاده از آنها در امور پزشكى و درمان توسط پزشك يا تيم پزشكى جايز است؟ الكل سفيد همان الكل پزشكى است كه قابل نوشيدن هم هست، و فرمول آن HOOH2C است، آيا نماز خواندن با لباسى كه يك يا چند قطره از اين الكل بر آن ريخته شده، جايز است؟ ج: اگر از الكلى باشد كه در اصل مايع نيست، هر چند مست‌كننده هم باشد، محكوم به طهارت است و نماز با لباسى كه با اين الكل برخورد كرده صحيح است و احتياجى به تطهير ندارد. ولى اگر از الكل مايع بالاصالة و بر حسب تشخيص اهل فن مست‌كننده باشد، نجس است و نماز با بدن يا لباسى كه با آن برخورد كرده، موقوف بر تطهير است؛ ليكن استفاده از آن جهت ضد عفونى كردن ادوات پزشكى و مانند آن اشكال ندارد.

[س 306 حكم كفير]

س 306: ماده‌اى است به نام «كفير» كه در صنايع غذائى و داروسازى كاربرد دارد. هنگام تخمير 5 در صد يا 8 در صد الكل در مادۀ بدست آمده بوجود مى‌آيد. اين مقدار الكل سبب هيچ نوع مستى در مصرف‌كننده نمى‌شود. آيا از نظر شرعى استفاده از اين ماده مانعى دارد يا خير؟ ج: اگر الكل موجود در مادۀ به دست آمده فى نفسه مست‌كننده باشد، بنا بر احتياط نجس و حرام است، هر چند به علت كمى آن و مخلوط شدن با مادۀ به دست آمده، نسبت به مصرف‌كننده مسكر نباشد، ولى اگر شك داشته باشيم كه فى نفسه مست‌كننده و يا در اصل مايع است، حكم متفاوت مى‌شود.

[س 307 آيا الكل اتيليك نجس است يا خير]

س 307:1 آيا الكل اتيليك نجس است يا خير؟ (ظاهراً اين الكل در همه مست‌كننده‌ها وجود دارد و سبب مستى است) .2 ملاك نجس بودن الكل چيست؟ 3 روشى كه مست‌كننده بودن مشروب را ثابت كند، كدام است؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 145
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست