[س 294 آبى كه از ماشينهاى حمل زبالۀ شهرى در خيابان مىريزد]
س 294: آبى كه از ماشينهاى حمل زبالۀ شهرى در خيابان مىريزد و گاهى بر اثر شدت باد به لباس مردم پاشيده مىشود، محكوم به طهارت است يا نجاست؟ ج: آب مزبور محكوم به طهارت است، مگر اين كه فردى يقين پيدا كند كه آن آب بر اثر برخورد با نجس، نجس شده است.
[س 295 آبهايى كه در چالههاى موجود در خيابانها جمع مىشود]
س 295: آيا آبهايى كه در چالههاى موجود در خيابانها جمع مىشود، پاك است يا نجس؟ ج: اين آبها محكوم به طهارت هستند.
[س 296رفت و آمدهاى خانوادگى]
س 296: رفت و آمدهاى خانوادگى با اشخاصى كه به طهارت و نجاست در خوردن و آشاميدن و مانند آن اهميت نمىدهند، چه حكمى دارد؟ ج: به طور كلّى در مورد طهارت و نجاست، حكم دين اسلام اين است كه هر چيزى كه يقين به نجاست آن نباشد، از نظر شرعى محكوم به طهارت است.
[س 297 استفراغ چه حكمى دارد؟]
س 297: استفراغ افراد زير از جهت پاك يا نجس بودن، چه حكمى دارد؟ الف: طفل شير خوار ب: طفلى كه هم شير مىخورد و هم غذا ج: انسان بالغ ج: در همۀ موارد پاك است.
[س 298 ملاقى شبهۀ محصوره]
س 298: ملاقى شبهۀ محصوره چه حكمى دارد؟ ج: اگر با بعضى از اطراف تماس پيدا كند، حكم متنجس را ندارد.
[س 299 شخصى كه دين او مشخص نيست]
س 299: شخصى كه دين او مشخص نيست و از كشور ديگرى براى كار وارد كشور اسلامى شده و مغازۀ اغذيهفروشى داير كرده و كار او فروش مواد خوراكى است، هنگام فروش، ماده غذائى با بدن او كه رطوبت مسريه دارد تماس پيدا مىكند، آيا بايد از او در بارۀ دينش سؤال كرد يا اين كه اصل پاك بودن اشياء جارى مىشود؟ ج: سؤال از دين او واجب نيست و اصلِ طهارتِ اشياء نسبت به وى و چيزى كه با وجود رطوبت با بدن او در تماس است، جارى مىشود.
[س 300 اگر كسى به طهارت و نجاست اهميت ندهد]
س 300: اگر يكى از اعضاى خانواده يا شخصى كه به منزل انسان رفت و آمد دارد به طهارت و نجاست اهميت ندهد و باعث نجس شدن گستردۀ خانه و اثاثيه آن شود به طورى كه شستن و آب كشيدن آنها ممكن نباشد، تكليف اهل منزل در اين باره چيست؟ و با اين فرض چگونه ممكن است كه انسان پاك بماند، بخصوص در نماز كه پاكى شرط صحت آن است؟ حكم شرعى در اين مورد چيست؟ ج: تطهير تمام خانه لازم نيست و براى صحت نماز، پاك بودن لباس نمازگزار و محل گذاشتن پيشانى كافى است. نجاست خانه و اثاثيۀ آن موجب اثبات تكليف بيشترى بر انسان غير از لزوم رعايت طهارت در نماز و خوردن و آشاميدن، نمىشود.
احكام مسكرات
س 301: آيا مشروبات الكلى نجس است؟ ج: مشروبات مستكننده بنا بر احتياط نجس است.