responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 619

بنابراين به آن كس كه تو را آفريده و روزيت داده و آنچه لازمه خلقتت بوده به تو بخشيده پناه ببر! و پرستش تو ويژه او باشد، ميل و رغبتت به سوى او و تنها از او بترس.

پسرم! بدان هيچ كس از خدا همچون پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم خبر نياورده است. بنابراين رهبرى او را بپذير! و در طريق نجات و رستگارى، او را قائد خويش انتخاب كن! من از هيچ اندرزى درباره‌ات كوتاهى نكرده‌ام و تو هر قدر هم كوشش كنى و صلاح خويش را در نظر بگيرى مصالح خود را آن اندازه كه من درباره تو تشخيص داده‌ام تشخيص نخواهى داد!

پسرم! بدان اگر پروردگارت شريكى داشت رسولان او نيز به سوى تو مى‌آمدند، آثار ملك و قدرتش را مى‌ديدى و افعال و صفاتش را مى‌شناختى، امّا او خداوندى است يكتا، همان‌گونه كه خويش را توصيف كرده است. هيچ كس در ملك و مملكتش قادر به ضديّت با او نيست، هرگز از بين نخواهد رفت، و همواره بوده است، او سر سلسله هستى است بدون اين كه آغازى داشته باشد و آخرين آنهاست بدون اين كه پايانى برايش تصوّر شود؛ بزرگ مرتبه‌تر از آن است كه ربوبيّتش در احاطه فكر يا ديده قرار گيرد.

حال اين كه حقيقت را شناختى در عمل بكوش! آن‌چنان كه سزاوار مانند توست در كوچكى قدر منزلت و كمى قدرت و فزونى عجز و نياز شديد به پروردگار است.

در راه طاعتش كوشش نما! از عقوبتش ترسان باش! و از خشمش بيمناك! چرا كه او تو را جز به نيكى امر نكرده و جز از قبح و زشتى باز نداشته است.

فرزندم! من تو را از دنيا و حالات آن و زوال و دگرگونيش آگاه ساختم و از آخرت و آنچه براى اهلش در آن مهيّا شده، مطّلع گردانيدم و درباره هر دو برايت مثلها زدم، تا به وسيله آنها عبرت‌گيرى و در راه صحيح آن گام نهى! كسانى كه دنيا را خوب آزموده‌اند، همانند مسافرانى هستند كه در سرمنزلى بى آب و آبادى و پر مشقّت قحطى زده كه قابل ماندن نيست قرار گرفته و قصد كوچ به سوى منزلى پرنعمت و به ناحيه‌اى كه در آن آسايش و راحتى است، نموده‌اند (اينها براى رسيدن به آن منزل) مشقّتهاى راه را متحمّل شده‌اند، فراق دوستان را پذيرفته، سختى مسافرت و غذاهاى ناگوار را با جان و دل قبول نموده‌اند، تا به خانه وسيع خويش و سرمنزل قرار و آرامش خود گام نهند. لذا از هيچ كدام از اين ناراحتى‌ها و مشكلات در اين راه احساس درد و رنجى نمى‌كنند؛ هزينه هاى مصرف شده را غرامت نمى‌انگارند و هيچ چيز برايشان محبوبتر از آن نيست كه آنان را به منزلشان نزديك و به محلّ آرامششان برساند.

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 619
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست