responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 199

و گروه بسيارى از مسئولان از پاسخ فرو مانند. اين حوادث و بلاهها هنگامى است كه جنگ بر شما طولانى شود و دامن به كمر زند، و دنيا آنچنان بر شما تنگ گردد كه ايّام بلا را بس طولانى بشماريد.

(اين وضع همچنان ادامه دارد) تا آن دم كه خداوند پرچم فتح و پيروزى را براى باقى‌مانده نيكان شما به اهتراز درآورد.

فتنه‌ها آنگاه كه رو آورند ناشناسند و با حق مشتبه مى‌شوند؛ و هنگامى كه پشت كنند شناخته شده، ماهيّت آنها بر همه كس روشن مى‌گردد، فتنه همچون بادها دور مى‌زند، به برخى از شهرها اصابت مى‌كند و از بعضى مى‌گذرد.

آگاه باشيد، ترسناكترين فتنه ها براى شما از نظر من فتنه بنى‌اميّه است؛ فتنه‌اى است كور و ظلمانى كه حكومتش همه جا را فراگيرد، و بلاى آن مخصوص نيكوكاران است ...

هركس در آن فتنه بصير و بينا باشد (و با آن ستيزه جويى كند) بلا و سختى به او مى‌رسد، و هركس در برابر آن نابينا باشد حادثه‌اى براى او رخ نمى‌دهد!

به خدا سوگند، بنى‌اميّه بعد از من براى شما زمامداران بدى خواهند بود، آنها همچون شتر بد خويى هستند كه صاحب خود را دندان مى‌گيرد، و با دستش بر سر او مى‌كوبد و با پا، وى را دور مى‌كند، و از شير خود او را منع مى‌نمايد.

همواره با شما به سختى رفتار كنند، جز كسانى كه برايشان سودى داشته باشند و يا لااقل به آنها ضررى نرسانند.

شكنجه‌هاى آنها بر شما طولانى خواهد شد، تا آن‌جا كه پيروزى و انتقام شما از آنها به انتقام بردگان از مالك خويش، و يا تابع از پيشواى خود مى‌ماند، (و به آسانى بر آنها پيروز نخواهيد شد).

فتنه هاى آنها پشت سر يكديگر با قيافه زشت و ترسناك بر شما فرو مى‌بارد، نه راهنمايى در آن خواهد بود و نه پرچم نجاتى در لابه‌لاى آن به چشم مى‌خورد ولى (متأسّفانه) در آن زمان ما خاندان پيامبر، رهبرى شما را به عهده نخواهيم داشت، سپس پروردگار جهان اين فتنه و بليّه را همچون جدا شدن پوست از گوشت از شما دفع و جدا خواهد كرد.

(اين كار به وسيله) كسانى انجام مى‌شود كه خوارى را به آنها مى‌چشانند، به سختى آنها را مى‌رانند و جام تلخ بلا و ناراحتى و مصيبت در كامشان فرو مى‌ريزند، مردانى كه جز ضرب شمشير چيزى به آنها نخواهند داد، و جز لباس ترس بر آنها نپوشانند! در آن هنگام قريش دوست دارد آنچه در دنيا است از دست بدهد تا يك بار مرا ببيند (و رهبرى مرا با ميل بپذيرد)، گرچه لحظاتى كوتاه، به اندازه كشتن شترى باشد تا با اصرار از آنها چيزى را بپذيرم كه امروز پاره‌اى از آن را مى‌خواهم و نمى‌دهند!

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 199
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست