نام کتاب : مناظرات تاريخى امام رضا عليه السلام با پيروان مذاهب و مكاتب ديگر نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 75
امام عليه
السلام (براى اين كه بدانى وصف مريد بودن خداوند با سميع و بصير بودن متفاوت است،
كافى است در اين نكته دقت كنى كه) مى گويى: «اشياى جهان حادث گرديد و با يكديگر
اختلاف يافت، زيرا خداوند اراده كرده چنين باشد»، امّا در مورد سميع و بصير بودن
خدا چنين تعبيرى ممكن نيست. اين خود دليل بر اين است كه اين دو وصف يكسان نيستند
(يكى از صفات فعل است و ديگرى از صفات ذات).
سليمان: امّا
مى دانيم خداوند از ازل مريد بوده.
امام عليه
السلام آيا اراده غير از ذات اوست يا عين ذات او؟
سليمان: غير
ذات اوست.
امام عليه
السلام پس بايد قائل به تعدد امر ازلى باشى؛ چرا كه غير از ذات او وصف قديمى را به
نام «اراده» پذيرفته اى!
سليمان: من
چيزى را جز ذات او قديم ندانستم.
امام عليه
السلام پس مى گويى اراده حادث است؟
سليمان: نه،
حادث نيست.
در اين جا
بود كه مأمون فرياد زد و گفت: اى سليمان! چرا مكابره مى كنى و جواب سر بالا مى
دهى؟ انصاف بده (گاه مى گويى اراده حادث نيست، سپس مى گويى قديم هم نيست؛ پس نه
حادث
نام کتاب : مناظرات تاريخى امام رضا عليه السلام با پيروان مذاهب و مكاتب ديگر نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 75