نام کتاب : معاد و جهان پس از مرگ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 287
ببرد آيا اين بر خلاف اصل عدالت است؟
در حالى كه قبلًا وجود اين خطر در ميگسارى به او اعلام شده و عاقبت آن نيز
براى او توضيح داده شده است.
و نيز فرض كنيد كسى دستورات و مقررات رانندگى را كه به كار بستن آنها مسلماً
به نفع عموم و موجب كاهش تصادف و ناراحتىهاى ناشى از آن است، به دست فراموشى
بسپارد و به اخطارهاى مكرر دوستان عاقل گوش فرا ندهد و حادثه در يك لحظه كوتاه- و
همه حوادث در يك لحظه رخ مىدهد- به سراغ او بيايد، و چشمان خود و يا دست و پاى
خود را در حادثه از دست بدهد، و به دنبال آن ناچار شود ساليان دراز رنج نابينايى و
بى دست و پايى را تحمل كند، آيا اين پديده، هيچ گونه منافاتى با اصل عدالت
پروردگار دارد؟
سابقا مثال جالبى داشتيم- و مثالها مطالب عقلى را به ذهن نزديك كرده، و براى
گرفتن نتيجه نهايى و استدلالى آماده مىكند- گفتيم: فرض كنيد چند گرم بذر خار
مغيلان را بر سر راه خود مىپاشيم و پس از چند ماه يا چند سال، خود را با يك صحراى
وسيع خار مىبينيم كه دائماً مزاحم ماست و ما را آزار مىدهد ... و يا اينكه چند
گرم بذر گل- آگاهانه- مىپاشيم و چيزى نمىگذرد كه آنها تكثير مثل مىكنند، و خود
را با صحرايى از زيباترين و معطرترين گلها روبهرو مىبينيم كه همواره مشام جان ما
را معطر و ديده و دل ما را نوازش مىدهد.
آيا اين امور كه همه از آثار عمل است هيچ گونه منافاتى با اصل عدالت دارد، در
حالى كه مساوات و برابرى در ميان كميت عمل و نتيجه آن موجود نيست؟
نام کتاب : معاد و جهان پس از مرگ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 287