و در اين زمينه احاديث زياد ديگرى نيز نقل شده كه امانت را به معنى «امامت» و
رهبرى خلق تفسير مىكند.
بدون شك منظور از اين تفسيرها محدود ساختن مفهوم آيه نيست؛ بلكه، هدف بيان
مصداق روشن آن است؛ و به هر حال، نشان مىدهد كه امانت منحصر به «مسائل مالى»
آنچنان كه گاه توده مردم از آن مىفهمند نيست؛ بلكه، مهمتر از آن، پستهاى مهم و
مخصوصاً مقام رهبرى حكومت است.
و جالب اين كه بلافاصله بعد از آن مىفرمايد:
«وَ إِذا
حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ؛ هنگامى كه در ميان مردم حكومت كرديد با عدالت حكومت كنيد!» و اين بيانگر
ارتباطى است كه در ميان اين دو وجود دارد.
امانت از نظر اسلام حتّى مفهومى از اين گستردهتر دارد؛ و تمام مسؤوليّتها و
تكاليف را شامل مىشود، چنان كه در آيه امانت مىخوانيم: