اهميتى براى قلم و علم و دانش قائل نبودند، امّا قرآن مجيد با اين سوگند عظمت
و اهميت قلم را بيان كرد. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله با محصول قلم كه قرآن
مجيد است و توسّط تعدادى از كاتبان وحى نوشته مىشد، انقلاب خود را آغاز نمود و در
زمان كوتاهى، دينش را به اقصى نقاط عالم صادر كرد.
امام خمينى رحمه الله با قلم و بيانيههايش انقلاب را به ثمر نشاند. ايشان يك
اطّلاعيه مىنوشت و ياران وفادارش آن را در مدت كوتاهى در سراسر كشور، اعم از
شهرها و روستاها پخش مىكردند. خلاصه قلمها هستند كه دنيا را مىچرخانند.
خداوند متعال پس از سوگند به قلم و آنچه در ارتباط با قلم است بحث را ادامه
مىدهد و درباره منافقان، كافران، مشركان و آزاردهندگان مسلمانان سخن مىگويد، تا
به آيه 17 مىرسد كه داستان اصحاب الجنّه آغاز مىگردد. به شرح و تفسير اين آيات
توجّه فرماييد:
شرح و تفسير
آيات اصحاب الجنّة
« «إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ كَمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ
الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَيَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِينَ»؛ ما آنها را آزموديم، همانگونه كه «صاحبان باغ» را آزمايش كرديم، هنگامى كه
سوگند خوردند [1] كه
ميوههاى باغ را صبحگاهان بچينند». [2]
مسأله امتحان الهى از جمله مسائلى است كه بهطور گسترده در قرآن مجيد
[1]. سؤال: آيا قسم خوردن بر انجام
كار ناپسند و زشت صحيح و الزامآور است؟
جواب: بىشك چنين قسمى اعتبار ندارد. قسم در صورتى صحيح است كه انجام آن كار،
واجب يا مستحب يا مباح و مطلوب باشد، در غير اين صورت چنان قسمى اعتبارى ندارد.