پخش مىشود و
عدّهاى بدون تحقيق كافى آن را پذيرفته و به ديگران نيز منتقل مىكنند. ما نبايد
از عرب جاهلى عقبتر باشيم. شايعات را پخش نكنيم، و آبروى نظام، اسلام، كشور و
خودمان را نبريم.
ب)
مشركان عرب به منظور تحقيق نزد علماى يهود كه در اين زمينه اهل اطّلاع بودند
رفتند. يعنى در هر مسألهاى انسان كماطّلاع يا بىاطّلاع بايد به متخصّص آن مسأله
رجوع كند و اين همان تقليد صحيح و مشروع است.
به هر حال
پيامبر صلى الله عليه و آله به كفّار قريش وعده داد كه روز بعد جواب سؤالاتشان را
بدهد.
پيامبر صلى
الله عليه و آله در انتظار وحى نشست، امّا وحى به تأخير افتاد. روز بعد و روزهاى
ديگر وحى نيامد و اين باعث شد كه كفّار و مشركان زخم زبانهايى به پيامبر بزنند و
تأخير وحى را سوژه تبليغاتى مناسبى براى تبليغات سوء خود بر عليه اسلام و مسلمين
قرار دهند. بالاخره پيك وحى هر چند با تأخير، نازل شد و پاسخ دو سؤال اوّل آنها را
به طور مفصّل تشريح كرد، كه در سوره كهف به آن پرداخته شده است و پاسخ سؤال سوم را
به طور سربسته بيان كرد كه در آيه 85 سوره اسراء آمده است.
[1]
پيامبر صلى
الله عليه و آله از جبرئيل علّت تأخير نزول وحى را جويا شد. عرض كرد: گناهى مرتكب
نشدهاى، امّا ترك اولى كردى، هنگامى كه به مشركان قريش وعده پاسخ سؤالات را دادى،
ان شاء اللَّه نگفتى. اگر ان شاء اللَّه مىگفتى، همان زمان پيك وحى نازل مىشد.
خوانندگان
محترم! اگر تمام مقدّمات كارى را فراهم كنيد، تا خداوند نخواهد آن كار محقّق
نخواهد شد. بنابراين، هميشه بايد ان شاء اللَّه گفت.
[1]. شرح و تفسير اين آيه شريفه را در كتاب «از
تو سؤال مىكنند» نوشتهايم.