1. افرادى كه اعمال و اعتقادات آنها در دنيا به گونهاى بوده كه نه استحقاق
بهشت را دارند، و نه مستحق آتش دوزخند. اينها حيران و سرگردان در اعراف زندگى
مىكنند. [1]
2. گروهى كه نقش نظارتى دارند و سعى در نجات افراد متحيّر و سرگردان دارند،
اين گروه تلاش مىكنند كه از طريق شفاعت، گروه اوّل را نجات داده و راهى بهشت
كنند. [2]
با عنايت به مقدّمه فوق به شرح و تفسير آيات زير توجّه فرماييد:
« «وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ
يَعْرِفُونَ كُلًاَّ بِسِيمَاهُمْ»؛ و در ميان آن
دو (بهشتيان و دوزخيان) حجابى است؛ و بر «اعراف» مردانى هستند كه هر يك از آن دو
گروه را از چهرههايشان مىشناسند». [3] همانگونه كه گفته شد «اعراف» به معناى محل مرتفع و بلند
است و اين كه به يالهاى اسب و پرهاى بلند پشت گردن خروس «عرف الفرس» يا «عرف
الدّيك» گفته مىشود، به همين جهت است كه در محل مرتفعى از بدن آنها قرار گرفته
است.
« «وَنَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ
لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ»؛ و
(اعرافيان) بهشتيان را صدا مىزنند كه: «درود بر شما باد»! امّا داخل بهشت
نمىشوند، در حالى كه اميد آن را دارند». [4] اين افراد همان گروه اوّل و انسانهاى متحيّر و سرگردان بر
تپّههاى اعرافند كه از روى شوق و اشتياق به گفتگو با بهشتيان