ترنجها دستان خود را بريدند؛ زليخا به اين وسيله مىخواست از عذاب وجدان
رهايى پيدا كند. ولى در حقيقت خود را فريب داد و كوس رسوايى خويش را در سراسر مصر
به صدا درآورد.
نمونه ديگر، بانكها و صندوقهاى قرضالحسنهاى است كه سودهاى نامشروع 26% يا
مقدارى كمتر يا بيشتر را به عنوان كارمزد مىگيرند در حالى كه كارمزد 2% و حداكثر
4% است. اينها چون نمىتوانند در كشور اسلامى صريحاً رباخوارى كنند با اين كلاه
شرعى (كه در حقيقت كلاهى بر سر خودشان مىگذارند) زيرا اموال و دارايى خود را
آلوده به حرام مىكنند) گرفتار حيله شرعى مىشوند، و بدين وسيله باطلى را حق جلوه
مىدهند. چنين افرادى مرتكب دو گناه مىشوند: يكى رباخوارى و ديگرى رياكارى! [1]
پيشبينى پيامبر صلى الله عليه و آله درباره حيلههاى منفى آخرالزمان
حضرت على عليه السلام در حال سخنرانى [2] بود كه شخصى برخاست و از حضرت پرسيد: اى اميرمؤمنان! ما را
از فتنه و مفهوم آن آگاه كن. آيا در اين باره چيزى از پيامبر اسلام شنيدهاى؟ حضرت
فرمود: هنگامى كه آيه شريفه «الم*
أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَايُفْتَنُونَ»[3] نازل شد،
دانستم تا زمانى كه پيامبر صلى الله عليه و آله در بين ماست فتنهاى بر ما نازل
نمىشود. سپس از حضرت رسول صلى الله عليه و آله پرسيدم:
منظور از اين فتنه كه در آيه شريفه آمده چيست؟ حضرت فرمود: اى على! امّت من
بعد از من در بوته آزمايش قرار مىگيرند. از حضرت پرسيدم: اى پيامبر خدا!
[1]. شرح بيشتر را در كتاب ما
«حيلههاى شرعى و چارهجويىهاى صحيح» مطالعه فرماييد.